Portfolio

Bio

Michał Rudziński – bas, urodzony w 1994 roku w Mławie. Ukończył studia magisterskie w roku 2018 na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu prof. Włodzimierza Zalewskiego. Następnie podjął studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, specjalizacja kameralistyka, w klasie prof. Roberta Cieśli. W roku 2020 został przyjęty do studia operowego, działającego przy Staatstheater Nürnberg (Niemcy). Pierwsze kroki na scenie stawiał już podczas pierwszych lat swoich studiów, śpiewając w roku 2014 w spektaklach studenckich role Un Ufficiale („Il barbiere di Siviglia” – G. Rossini) oraz Starego Cygana („Aleko” – S. Rachmaninow). Zdobyte doświadczenie zaowocowało zaproszeniem w 2016 roku na Sommerfest Opernale w Niemczech, gdzie kreował rolę Sarastra w „Die Zauberflöte” W. A. Mozarta. Kolejne szlify zdobywał, śpiewając na scenie w takich dziełach, jak „Wesołe kumoszki z Windsoru” O. Nicolaia (Falstaff), „Semele” G. F. Händla (Cadmus, Somnus) i „Łódź Story” W. Korcza (Filozof). W 2018 roku został także uczestnikiem i stypendystą programu dla młodych śpiewaków Berlin Opera Academy. W roku 2019 został zaproszony do występu podczas uroczystego koncertu w Musiktheater im Revier w Gelsenkirchen (Niemcy), wieńczącego przesłuchania dla młodych śpiewaków, organizowanego przez ogólnokrajową, niemiecką agencję artystyczną ZAV. W tym samym roku otrzymał nagrodę w postaci zaproszenia do zaśpiewania w operze „Martha” F. von Flotowa jako Lord Tristan podczas Letniego Festiwalu Operowego w Kammeroper Schloss Rheinsberg, Niemcy. Podczas debiutanckiego sezonu (2020/2021) w Staatstheater Nürnberg przygotował role 2. Sprito („Orfeo” C. Monteverdiego) oraz Antonia w „Le nozze di Figaro” W. A. Mozarta. Michał Rudziński bierze także czynny udział w konkursach wokalnych. Jego najważniejsze osiągnięcia to: dwukrotna nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu polskiego podczas XVII i XVIII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2017 i 2019), wygrana III Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde (2013), III miejsce na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Z. Skwary w Mławie (2018) oraz podczas V Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Drezdenku (2018). Jest również stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017). Wykonywał również dzieła oratoryjne, jak chociażby Mszę C-dur "Koronacyjną" KV 317 i Requiem KV 626 W. A. Mozarta, czy prapremierę Wariacji na temat "Antiphonae" św. Hildegardy z Bingen Bernarda le Monniera. W celu stałego rozwijania swoich umiejętności uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich ze znamienitymi osobowościami świata operowego, takimi jak Siergiej Leiferkus, Kaludi Kaludov, Annett Andriessen, Lothar Odinius, Ryszard Karczykowski, Teresa Żylis-Gara, Rafaele Cortesi, Wojciech Maciejowski, Andrzej Saciuk, Siegfried Jerusalem i innymi. Współpracował z wieloma dyrygentami, takimi jak Joana Mallwitz, Jan Willem de Vriend, Florian Ludwig, Bernard le Monnier, Georg Christoph Sandmann, Kai Bumann, Ingmar Beck, Andrew Wise.

 

fot. Mateusz Żaboklicki