Pracownicy

ad. dr hab.

Agnieszka Marucha

Wydział: Wydział Instrumentalny

Katedra: Katedra Instrumentów Smyczkowych

Specjalność: skrzypce

Laureatka międzynarodowych konkursów skrzypcowych, solistka, kameralistka, pedagog, propagatorka  muzyki polskiej w kraju i za granicą. Dokonała wielu prawykonań utworów skrzypcowych i kameralnych, ma w swoim repertuarze kompozycje jej dedykowane. Autorka licznych publikacji z dziedziny wiolinistyki i muzykologii oraz redaktor naukowy publikacji zbiorowych oraz wydawnictw nutowych literatury skrzypcowej. Nagrała dziewięć płyt CD dla wytwórni DUX, CD Accord i Acte Prealable, na każdej rejestrując utwory premierowe (w tym premiery światowe).

fot. Mateusz Żaboklicki

ad. dr hab.

Agnieszka Marucha

skrzypce

Absolwentka Studiów Doktoranckich w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (promotor: prof. Jan Stanienda, 2008r.) oraz Hochschule der Künste w Bernie (prof. Monika Urbaniak, Solistendiplom, 2005r.). Ukończyła z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza oraz Nederlandse Hogeschool voor Musiek w Maastricht w klasie prof. Roberta Szredera. Była członkiem Schola Cantorum Basiliensis w klasie skrzypiec barokowych prof. Chiary Banchini (2008 r.).

Wielokrotnie współpracowała z zespołami kameralnymi: Ensemble Modern, Trio Galant, Opium String Quartet oraz orkiestrami Hessishe Rundfung, Berner Symphony Orchestra, Berner Camerata. Koncertowała w większości krajów europejskich oraz Azji. Brała udział w wielu renomowanych festiwalach muzycznych (m.in MITO w Turynie, CRESC biennale Frankfurt, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Festiwal Łańcuch i.in.). Występowała m.in. z orkiestrami: Berner Symphony Orchester, Anglian Chamber Players, Filharmonie Aurora, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. F. Chopina, Orkiestrą Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Łańcucie, Orkiestrą Warsaw Camerata oraz z większością filharmonii krajowych. Dokonałą wielu nagrań radiowych i telewizyjnych. Jako członek Ensemble Modern i HR Frankfurt występowała na największych salach świata, mi.in w Filharmonii Berlińskiej, Festspielhaus w Baden Baden, Alte Oper we Frankfurcie, Concertgebouw w Amsterdamie, Salle Pleyel w Paryżu, Suntory Hall w Tokyo, Seoul Arts Center w Korei Płd. Jako muzyk orkiestrowy współpracowała z dyrygentami: Pierrem Boulezem, Peterem Eotvosem, Paavo Jarvi, Ivanem Fischerem, Andreyem Boreyko i in.

Regularnie wykłada na letnich kursach muzycznych Bosa Antica (Włochy), Alghero Master Class (Włochy), Chopin-Górecki Music Camp (Warszawa, UMFC) oraz Międzynarodowych Kursach Muzycznych im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie. W ubiegłych latach prowadziła lekcje otwarte i wykłady w Chinach, Szkocji, Brunei, Włoszech i Danii. W latach 2009-2010 była koncertmistrzem zespołów Danish Chamber Players oraz Storstrom Symphony Orchestra.

Nagrała dziewięć płyt CD, m.in z premierowymi rejestracjami utworów Joahima Kaczkowskiego, Raula Koczalskiego, Zygmunta Stojowskiego, Hansa Hubera, Naji Hakima, Macieja Małeckiego, Piotra Mossa i in. Zarejestrowana w 2009r. solowa płyta z utworami skrzypcowymi Zygmunta Stojowskiego została bardzo dobrze przyjęta przez środowisko muzyczne w Polsce i za granicą, otrzymując entuzjastyczną recenzję miesięcznika brytyjskiego Gramophone. Kolejna płyta, nad którą honorowy patronat artystyczny objął Ambasador Szwajcarii w Polsce, zawierała utwory kameralne szwajcarskiego kompozytora Hansa Hubera (AP0266). Najnowsze nagranie wraz z orkiestrą Filharmonii Lubelskiej pod dyr. Wojciecha Rodka to premierowa rejestracja koncertów skrzypcowych Joahima Kaczkowskiego (AP0470).

 

GŁÓWNE OSIĄGNIĘCIA: Nagroda FRYDERYK w kategorii muzyka współczesna za płytę „Chagall for Strings” nagraną jako prymariusz Opium String Quartet wraz z maestrą Jadwigą Rappe w 2014r.

Laureatka konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in.: I nagrody na Ogólnopolskich Przesłuchaniach w Elblągu, wyróżnienia oraz Nagrody Specjalnej na VI Ogólnopolskim Konkursie im. Zdzisława Jahnkego w Poznaniu, III nagrody na V Międzynarodowym Konkursie im K. Szymanowskiego w Łodzi. Dwukrotnie otrzymała nagrodę Studienpreis na Kiefer Hablitzel Stifftung Wettbewerb w Bernie. W latach 1998-2007 jako członek „Polish Duo” otrzymała I miejsce, oraz szereg nagród specjalnych na I Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Zakopanem w 1998 roku, oraz II nagrodę i nagrodę specjalną fundacji „Gaudeamus” na VI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Stypendystka Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Ministra Kultury, Prezesa Rady Ministrów, stypendium Horsta Flock’a, stypendium „Fundacji Kultury”, szwajcarskiej fundacji „Stiftung Lyra”, stypendium Hochschule fur Musik und Theater Bern, stypendium rządu szwajcarskiego ESKAS oraz stypendium Kiefer Hablitzel Stiftung.

Beneficjentka programów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego: Ukryty Ślad, Zamówienia Kompozytorskie.

 

W UNIWERSYTECIE MUZYCZNYM FRYDERYKA CHOPINA: profesor gościnny Keimyung University w Daegu (Korea Południowa) w latach 2013-2014, wieloletnia współpraca ze studentami zagranicznymi, opieka artystyczna koncertów studentów zagranicznych, przygotowanie studentów do projektów międzywydziałowych (koncerty, spektakle, prawykonania), prawykonania utworów napisanych przez pedagogów UMFC.

Wykładowca na kursach muzycznych Chopin-Góecki, organizowanych przez UMFC.

Założycielka kwartetu smyczkowego Violinofonica, w którego skład wchodzą studenci UMFC. Zespół ma na koncie liczne prawykonania, udział w prestiżowych seriach koncertowych w kraju i za granicą.

Organizatorka konferencji naukowej „Polska Sonata Skrzypcowa. Geneza, interpretacja, recepcja”, bierze czynny udział w konferencjach UMFC oraz międzynarodowych konferencjach interdyscyplinarnych w innych ośrodkach naukowych w Polsce jako reprezentantka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

W swym dorobku posiada liczne publikacje dla wydawnictwa Chopin University Press (opracowania nut na skrzypce i fortepian, artykuły naukowe w kwartalniku „Musica Intellectuallis”, publikacje w monografiach zbiorowych). W chwili obecnej przygotowuje publikację pokonferencyjną „Polska Sonata Skrzypcowa. Geneza, interpretacja, recepcja” , która będzie pierwszą obszerną monografią Katedry Instrumentów Smyczkowych w wydawnictwie Chopin University Press.

W latach 2018-2020 członek Rady do spraw studiów doktoranckich, członek komisji egz. studiów doktorskich w Szkole Doktorskiej. Recenzent oraz sekretarz przewodów habilitacyjnych.

Wykonała wielokrotnie recitale podczas serii koncertowych: „Środa na Uniwersytecie” oraz „Letnie Wieczory Muzyczne w Dziekance”.