Pracownicy

prof. dr

Izabela Kłosińska

śpiew

Izabela Kłosińska to wybitna polska sopranistka, od 2015 roku kierownik obsady Opery Narodowej. Jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie i zadebiutowała zawodowo rolą Musetty w Cyganerii. Jej repertuar obejmuje ponad 40 czołowych partii operowych oraz bogaty zbiór dzieł oratoryjnych i kantatowych, od baroku po muzykę współczesną. Na Wielkim można ją było usłyszeć w rolach Cio-Cio-San w Madamie Butterfly, Mimi w Cyganerii, Roxany w Królu Rogerze, Małgorzaty w Fauście, Violetty w Traviacie, Elżbiety w Don Carlosie, Neddy w Pagliacci, Hanny w Strasznym dworze , Donna Elvira w Don Giovannim, Micaëla w Carmen, Hrabina w Weselu Figara.
Występowała w teatrach operowych Europy, Azji i obu Ameryk oraz w takich salach koncertowych jak Concertgebouw, Philharmonie Berlin, Musikverein, Victoria Hall czy Carnegie Hall, śpiewając z Berliner Philharmoniker, BBC Symphony Orchestra, London Chamber Orchestra, Chicago Symphony Orkiestra, Orkiestra Filharmonii w Petersburgu, Orkiestra Filharmonii Moskiewskiej, Moskiewskie Wirtuozi Władimira Spivakowa i Johann Strauss Ensemble der Wiener Symphoniker. Śpiewała pod okiem takich dyrygentów jak: Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Kazimierz Kord, Antoni Wit, Jacek Kaspszyk, Jan Krenz, Gabriel Chmura, Eri Klas, John Neschling, Lyndon Woodside, Michael Zilm, Marc Soustrot, Jan Latham-Koenig, Hanns-Martin Schneidt, Gustavo Dudamel i Valery Gergiev.
Izabela Kłosińska jest odnoszącą sukcesy śpiewaczką koncertową, wykonująca takie dzieła jak Stabat Mater Dvořáka, Szymanowskiego i Pergolesiego, Wielką Mszę c-moll Mozarta, Requiem Verdiego, Magnificat Bacha czy IX Symfonię Beethovena. Słynie z interpretacji m.in. partie sopranowe w oratoriach Góreckiego (III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych”), Kilara (Missa pro tempo, Magnificat) i Pendereckiego (Polskie Requiem, Siedem bram Jerozolimy, Credo, Pasja według św. Łukasza, Te Deum). Nagrała na płytach CD i DVD większość utworów Krzysztofa Pendereckiego. Jej nagranie Polskiego Requiem pod batutą Antoniego Wita otrzymało w 2006 roku japońską nagrodę. Ma na swoim koncie udaną współpracę z Orkiestrą Filharmonii Narodowej. W 2000 roku wzięła udział w jubileuszowym tournée Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej z okazji stulecia Filharmonii Narodowej, podczas którego wykonała Requiem Verdiego pod batutą Kazimierza Korda. Brała także udział w światowym prawykonaniu i nagraniu Missa pro tempo Wojciecha Kilara z okazji 100-lecia Filharmonii Narodowej. Często koncertuje z NOSPR, współpracowała ze wszystkimi orkiestrami polskiej filharmonii. Związana z wieloma polskimi i europejskimi festiwalami (Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Festiwal w Maastricht, Festiwal Muzyki Współczesnej w Alicante i inne).
Izabela Kłosińska jest często zapraszana do zasiadania w jury wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych, w tym międzynarodowych przesłuchań operowych NYIOP. Ceniona pedagog, od 2012 roku profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i jeden z czołowych trenerów Akademii Operowej od chwili uruchomienia programu rozwoju talentów w Operze Narodowej. Jest członkiem komisji Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida i Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury. W 2019 roku otrzymała Złoty Medal Gloria Artis „Za Zasługi dla Kultury”.