Pracownicy
as.
Przemysław Zych
dyrygentura symfoniczna, kompozycja
W latach 2000-2010 studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina: kompozycję w klasie prof. Zbigniewa Bagińskiego (dyplom z wyróżnieniem) oraz dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Szymona Kawalli (dyplom z wyróżnieniem). Swoją wiedzę uzupełniał na kursach mistrzowskich, m.in. podczas International Bartók Seminar w Szombathely na Węgrzech (2006), pracując pod kierunkiem Petera Eötvösa i Johannesa Schöllhorna (kompozycja) oraz Zoltána Peskó i László Tihanyi’ego (dyrygentura).
Jego utwory wykonywane były podczas wielu koncertów i festiwali w Polsce (m.in. Generacje ZKP, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Muzyczne Pory Roku, Salon Muzyczny Chóru PR w Willi Decjusza, Warszawskie Spotkania Muzyczne, My Splendid Isolation – Dni Karola Szymanowskiego, Festiwal Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia) i zagranicą, przez wiele znakomitych zespołów (m.in.: Chór PR w Krakowie, NOSPR, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej, Polską Orkiestrę Radiową, Kammerchor CONSONO, Schola Cantorum Gedanensis, Sinfonia Varsovia, The University of Louisville Cardinal Singers, Chór Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego), dyrygentów (m.in.: Kenta Hatteberga, Jana Łukaszewskiego, Ewę Strusińską, Krzysztofa Urbańskiego, Monikę Wolińską, Jerzego Wołosiuka, Szymona Wyrzykowskiego) i solistów (m.in.: HOB-BEATS Duo: Magdalenę Kordylasińską i Miłosza Pękalę, Pawła Książkiewicza, Annę Mikołajczyk-Niewiedział, Roberta Morawskiego, Annę Kutkowską-Kass, Annę Kwiatkowską, Małgorzatę Pańko, Łucję Szablewską, Monikę Świostek, Sławomira Tomasika, Karolinę Zych).
Przemysław Zych współpracował ponadto między innymi z: Kapelą od Świętego Kazimierza, Filharmonią Szczecińską, NOSPR, Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Śląską, Orkiestrą Symfoniczną UMFC, Przemyską Orkiestrą Kameralną, Radomską Orkiestrą Kameralną, Sinfonią Varsovią, czy Teatrem Polskim w Szczecinie, dokonując prawykonań kompozycji wielu twórców, m.in.: Macieja Bałenkowskiego, Wojciecha Błażejczyka, Marka Chołoniewskiego, Edwarda Sielickiego czy Anny Sowy.
W 2008 roku Przemysław Zych zadebiutował w Filharmonii Narodowej jako kompozytor, a dwa lata później jako dyrygent.
W roku 2011 nakładem Musica Sacra Edition ukazała się płyta „New Polish Music for Choir”, na której znalazł się psalm „Miserere” na chór mieszany a cappella, w wykonaniu chóru Schola Cantorum Gedanensis pod dyr. Jana Łukaszewskiego. Album ten został nagrodzony statuetką Fryderyka 2012 w kategorii Muzyka Współczesna.
Był jednym z inicjatorów powstania Radomskiej Orkiestry Kameralnej oraz dyrygentem jej pierwszych koncertów. W roku 2007 był pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym festiwalu „My splendid isolation – Dni Karola Szymanowskiego” w Radomiu.
Jest laureatem Konkursu Wykonawczego Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem (1998), Ogólnopolskiego Otwartego Konkursu Kompozytorskiego im. Adama Didura w Sanoku (2002) oraz Konkursu kompozytorskiego na utwór inspirowany poezją T. Różewicza (2006).
W sezonie 2011/2012 Przemysław Zych pełnił rolę kompozytora-rezydenta Radomskiej Orkiestry Kameralnej w ramach pierwszej edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca.
Jest współorganizatorem odbywającego się w Radomiu Festiwalu Kontrolowanego, mającego na celu przybliżenie młodym wykonawcom i publiczności problematyki i estetyki muzyki współczesnej.
W maju 2013 r. podczas Bydgoskiego Festiwalu Operowego miała miejsce prapremiera opery kameralnej „POIESIS” opartej na tekście dramatu „Rekonstrukcja poety” Z. Herberta.
Rok 2015 przyniósł premierę baletu „Alicja w Krainie Czarów”, powstałego przy współpracy z tancerzem i choreografem Jackiem Tyskim oraz Koncertu na akordeon i orkiestrę „DANCE! Concerto”, napisanego z myślą o młodym utalentowanym muzyku – Bartoszu Kołsucie. Oba te przedsięwzięcia zrealizowano w ramach programu Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie IMiT.
W lutym 2016 r. ukazał się dwupłytowy album, wydany przez firmę fonograficzną DUX, na którym znalazła się kompletna muzyka z baletu „Alicja w Krainie Czarów”, w interpretacji Orkiestry Opery na Zamku w Szczecinie pod dyrekcją Jerzego Wołosiuka.
Jesienią 2017 r. Przemysław Zych miał przyjemność współpracować z Anną Kwiatkowską, tworząc na zamówienie Fundacji „Harmonie i Hałasy” w ramach jej programu „Mistrz i uczeń” cykl duetów na dwoje skrzypiec „Kajocy”. Dwa z tych edukacyjnych utworów zostały zarejestrowane przez Narodowy Instytut Audiowizualny i umieszczone na portalu Muzykoteka Szkolna.
Współpracował ponadto z Markiem Chołoniewskim przy wykonaniach multimedialnego, edukacyjnego utworu „Wiatrofale”(styczeń 2017) oraz przy projekcie „Dźwiękowisko” (grudzień 2019), w ramach którego prawykonano kolejny multimedialny utwór „TeGeLar” Marka Chołoniewskiego oraz „En rondeau (wyliczanki)” Zycha. Wszystkie te przedsięwzięcia zostały zorganizowane przez Fundację „Harmonie i Hałasy” przy wsparciu programu zamówień kompozytorskich MKiDN.
Od 2013 r. Przemysław Zych jest wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (od 2016 r. jako asystent), gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Ponadto od 2009 uczy przedmiotów teoretycznych oraz jest dyrygentem orkiestry symfonicznej II st. w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu.