Pracownicy
prof. dr hab.
Joanna Napieralska
reżyseria dźwięku w filmie
Joanna Napieralska – reżyser dźwięku. Urodzona 29.01.1962 w Szczecinie. W 1981 roku ukończyła LO VI z medalem dla najlepszego absolwenta i PSM II st. w Szczecinie w klasie fortepianu. Studiowała reżyserię dźwięku w AMiFC w Warszawie, otrzymując w 1986 roku tytuł mgr sztuki - o specjalności reżysera dźwięku w filmie. W 2005 roku obroniła doktorat w dziedzinie sztuk muzycznych – specjalność reżyseria dźwięku w filmie. W 2013 otrzymała tytuł doktora habilitowanego, a w 2018 tytuł profesora belwederskiego
W latach 1994 – 2006 była pracownikiem regionalnego oddziału TVP. SA w Szczecinie Od 2001 roku jest pracownikiem dydaktyczno - naukowym Wydziału Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Fryderyka Chopina w Warszawie.
W swej pracy zawodowej ma na koncie współpracę przy licznych filmach fabularnych, dokumentalnych i teatrach telewizji: m.in. „Na Srebrnym Globie” – reż. A. Żuławski, „Dekalog VI”, „Dekalog IX” – reż. K. Kieślowski, „Lawa”- reż. T. Konwicki, „Ucieczka z kina Wolność” – reż. W. Marczewski, „Listopad” – reż. Ł. Karwowski, „Miejsce urodzenia” – reż. Paweł Łoziński, „Mrówcza ścieżka” – reż. R.Marziano-Tinoco, „Łowca jasonowidzów” – reż. J.Koprowicz, „Przyszłość złudzeń” – reż. F. De Pena, „Weiser” – reż. W. Marczewski, „Planeta śmieci”, „Nasz spis powszechny – ulica Wapienna”, „Środa czwartek rano” i „Tato poszedł na ryby” – reż. Grzegorz Pacek, „W poszukiwaniu utraconych lat”, „Gwiazdor - Aleksander Wolszczan”, „Kapela ze wsi Warszawa w podróży” – reż. J.Sosiński, „Biało-czerwono-czarny” – reż. J.Zaorski, „Amore en Concrete” i „Ugo Król” – reż. F. De Pena, „Łucja i jej dzieci” i „Z odzysku” – reż. S.Fabicki, „Namaszczeni” – reż. G.Fedorowski, „Nad Złotym Stawem” – reż. Z. Zapasiewicz, „Solo” reż. Maciej Pisarek, „Różyczka”, „W ukryciu” i „Samuel” – reż. J. Kidawa Błoński, „Kumple” – reż. J. Kaczmarek, „Zbyszek i Marta” i „Iskierka” – reż W.Piećko, „Cicha noc” – reż. P.Paszta, Catalina – reż. D.Hasanovic, „Holzwege” reż. T.Cyz, „ Tak blisko, tak daleko” – reż. M.Dutkiewicz. Jest autorką i współautorka instalacji dźwiękowych „ Ławki” ( we współpracy z D.Błaszczak), „Droga” i „Defilada” (we współpracy z J.Kaliną). W ramach studia Strefa Dźwięku (współprowadzonego z M. Żarneckim) a później własnej firmy Sound Domain kierowała i uczestniczyła w rekonstrukcji dźwięku wielu dzieł polskiej sztuki filmowej.
Jest współpracownikiem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Były współpracownik Wyższej Szkoły Dziennikarstwa im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie.
Stypendystka BBC w Londynie w roku 1989 i programu Nipkow w Berlinie w latach 2003- 2004.
Nagrodzona: Nagrodą Rozgłośni Polskiego Radia w Łodzi na IV Festiwalu Mediów „Człowiek w zagrożeniu” w 1993 r. - za film „Mrówcza ścieżka” („El Camino De Los Hormigas” ), nagrodą Premio Cine Marte Mehor Banda Sonora (Nagroda za najlepszą ścieżkę dźwiękową) na Festival Del Cine Venezolano w Caracas za film „El Camino De Los Hormigas” w 1997 r., nagrodą publiczności IV Małego Przeglądu Form Dokumentalnych w Szczecinie za film „Obok” , nagrodą publiczności za najlepsze seminarium na IX Międzynarodowym Sympozjum Inżynierii i Reżyserii Dźwięku w Warszawie - ISSET`2001, nagrodami za dźwięk filmu „Weiser” i „Różyczka” - Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni w 2001 i 2010 r, nagrodą filmową Orzeł 2002 w kategorii najlepszy dźwięk za film „Weiser”, nagrodą rektora UMFC w Warszawie II i I stopnia . oraz Brązowym Krzyżem Zasługi w 2005 r.
W Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina:.
Pełnomocnik UMFC ds. Międzyuczelnianej Pracowni Multimedialnej Kreacji Artystycznej. ( 2008-2010) Współtwórca i kierownik projektu “Międzyuczelniana Specjalność Multimedialna” ( 2010-2013). Koordynator z ramienia UMFC projektu “multiMedia – Technology, Design, Management “ ( 2014-2015).
Autorka i redaktor naukowy podręczników, monografii i artykułów naukowych:
- 2006 Weiser dramaturgiczna rola dźwięku (Weiser. Dramaturgical Role of Sound) Wydawnictwo AMFC Warszawa ISBN 83-89444-54-2
- 2012 Sound design droga emancypacji dźwięków filmowych (Sound design. The Way of Film Sound Emancipation) Wydawnictwo UMFC Warszawa 2012-61489-33-7 ISBN 978-83-61489-33-7 ISBN 978-83-61489-33-7
- 2014 Sound-Design für Dokumentarfilme: Zwischen Postproduction und Tonkorrekturen, 28-th Tonmeistertagung Proceedings, ISBN 978-3-9812830-5-1, Cologne, Germany
- 2015 Concept of Film Sound Restoration by Adapting to Contemporary Cinema Theatre (revised manuscript) AES 138 Convention Proceedings – Paper 9339, AES E-Library, Warsaw, Poland
- 2015 Psychoacoustic Context of Multichannel Theatrical Sound Mix, Napieralska J
- 2016 On the Silver Globe Revisited, Napieralska J., Nowocień D., AES 140-th Convention of Audio Engineering Society’s Engineering Brief 275, Paris, France
- 2016 Syllabus Design for Multimedia Art and Engineering Education — Problem Oriented Approach, Napieralska J., Skarbek Wł. , Modelski J. IEEE Explore Digital Library, Electronic ISBN: 978-1-4673-9431-42016
- 2016 Restoration of the Selected Post War Polish Films as the Adaptation of their Loudness and Spatiality, Napieralska J. Nowocień D., Jazwiecki P. 29-th Tonmeister Tagung Proceedings, ISBN 978-3-9812830-7-5, Cologne, Germany
- 2016 Koncepcja interdyscyplinarnego programu nauczania multimediów na poziomie magisterskim (The Concept of Interdysciplinary Syllabus for MA Course Multimedia Education) Skarbek Wł., Napieralska J., Modelski J., Przegląd Telekomunikacyjny, 6/2016, str. 179-182.
- 2016 Design for Multimedia Art and Engineering Education: Problem Oriented Approach, Napieralska J., Skarbek Wł., Modelski J., International Journal of Technology Diffusion, Volume 7• Issue 4 • October-December, ISSN: 1947-9301
- 2016 mulitiMedia – technology, design management – hypertext multimedia online scripts. Editor of two chapters: Sound Aesthetics and Practical Sound; the author of the scripts: Practical Aspects of Auditory Perception for Audiovisual Media, Designing Final Mix Session, Film Sound Aesthetics, Film Music Aesthetics
- 2017 Estetyka Dźwięk (Aesthetics Sound) ISBN 978-83-61489-88-7(part one) Obraz-Dzwiek-Interakcje (Picture-Sound-Interactions) ISBN 978-83-61489-89-0 (part two); the editor of the monograph consisted of twenty-four scripts on the theme of multimedia titled the author of one of the scripts titled Analysis of Film Sound.
- 2019 Dialog ciszy z dźwiękiem ISBN 978-83-65990- 28-0 w: Barwy ciszy, red. Rogala T., UMFC, s. 279-281.