Pracownicy

prof. dr hab.

Lilianna Stawarz

Wydział: Wydział Instrumentalny

Katedra: Katedra Muzyki Dawnej

Specjalność: klawesyn

Klawesynistka- solistka, kameralistka z 30 letnim doświadczeniem, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, pomysłodawczyni Festiwalu Oper Barokowych/ Festiwalu Muzyki Dawnej Dramma per Musica, do niedawna jedyna kobieta w Polsce prowadząca opery od klawesynu. Miłośniczka muzyki kameralnej.

prof. dr hab.

Lilianna Stawarz

klawesyn

W 1988 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie klawesynu Władysława Kłosiewicza, a w 1990 roku uzyskała dyplom Conservatoire National de Region de Rueil-Malmaison, w klasie Huguette Dreyfus. Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo specjalizującego się w muzyce instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej od wczesnego baroku do klasycyzmu. Dokonała z nim wielu nagrań radiowych, 5CD oraz uczestniczyła w licznych koncertach i liczących się festiwalach muzyki dawnej w kraju i za granicą, m.in. w Brugii, Brukseli, Utrechcie, Moskwie, Nowym Jorku, Nowym Brunszwiku, Rzymie i Berlinie.

W latach 1991-2017 związana była z Warszawską Operą Kameralną, zarówno jako klawesynistka-kameralistka oraz dyrygent- Dydona i Eneasz. H. Purcell, Tetyda na Scyros- D. Scarlatti (CD life), Rinaldo- G. Fr.  Haendel oraz liczne koncerty, jako kierownik artystyczny m. in. (6CD-Opera Omnia-M. Mielczewski, CD- Opera Omnia-

D. Stachowicz, CD- Muzyka Wazów).

 

Solowe nagrania CD: 2003 - C.Ph. Bach (CD Accord), 2007–Suity klawesynowe HWV 426-433 G. Fr. Haendel (Pro Musica Camerata), 2012 - Inwencje i Sinfonie J.S. Bach (Polskie Radio), 2019- Sonaty na skrzypce i klawesyn obligato BWV 1014-1019 J. S. Bach (Chopin University Press).

 

Jest współtwórczynią i Kierownikiem Artystycznym Festiwalu Oper Barokowych/ Muzyki Dawnej Dramma per Musica, w ramach którego prowadziła od klawesynu opery: Agrippina, Orlando, Alcina- G. Fr.  Haendel, Farnace A. Vivaldi, Choreo-opera- Sognando la Morte, Spektakl Teatro alla Moda wg. B. Marcello oraz liczne koncerty.

Pełnione funkcje:2012-2016: prodziekan Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku, przewodnicząca Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia, koordynator Biura Koncertowego, senator UMFC, 2015-2017 - Kierownik Artystyczny Opery/Barok w Warszawskiej Operze Kameralnej, od 2017-kierownik Katedry Muzyki Dawnej UMFC, od 2011- Prezes Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica.

 

Główne osiągnięcia:

  • nominacje do nagrody Fryderyk:

 1999-Kantaty- G. Ph. Telemann,

1999- Opera Omnia- M. Mieloczewski – vol. IV,

2013- Inwencje i Sinfonie- J.S.Bach, kategoria- Album roku – Muzyka Dawna

  • Nagroda Fryderyk:

2018 (płyta life z Oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo, wydaną przez Polskie Radio)

  • 2015-Koryfeusz Muzyki Polskiej za prowadzenie od klawesynu opery Agrippina G. Fr Haendla
  • 2018-im. Cypriana Kamila Norwida -za kierownictwo muzyczne opery Farnace A. Vivaldiego

 

W Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina prowadzi zajęcia z basu cyfrowanego dla instrumentalistów, zagadnienia wykonawcze muzyki dawnej dla wokalistów oraz zespoły kameralnej, organizatorka konferencji, koncertów i spektakli operowych.

 

Ważniejsze nagrody: Brązowy Krzyż Zasługi- 2005, Zasłużona dla Kultury Polskiej- 2014, Nagroda I stopnia Rektora UMFC-2014, Profesor Sztuk Muzycznych- 2017.