Pracownicy
Witold Żołądkiewicz
Wydział: Wydział Wokalno-Aktorski
Śpiewak operowy, baryton, solista Polskiej Opery Królewskiej. Od 2018 roku współpracuje z Wydziałem Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
dr hab.
Witold Żołądkiewicz
śpiew
Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Romana Węgrzyna. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich u słynnego polskiego tenora Ryszarda Karczykowskiego. W 2015 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.
W latach 1994 – 2017 był solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. Gościnnie występował m.in. w Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze Wrocławskiej, Operze na Zamku w Szczecinie, Operze Krakowskiej, Teatrze Wielkim-Operze Narodowej i neapolitańskim Teatro di San Carlo. Od roku 2017 jest solistą Polskiej Opery Królewskiej.
W swoim dorobku scenicznym ma liczne partie w operach W.A. Mozarta (Wesele Figara – Hrabia Almaviva), D. Cimarosy (Potajemne małżeństwo – Robinson), G. Rossiniego (Cyrulik sewilski – Figaro, Kopciuszek – Dandini, Włoszka w Algierze – Taddeo, Jedwabna drabinka – Germano, Turek we Włoszech – Prosdocimo, Weksel małżeński – Slook, Sroka złodziejka – Fabrizio, Il Signor Bruschino – Bruschino padre), G. Donizettiego (Don Pasquale – Malatesta, Napój miłosny – Belcore), S. Moniuszki (Straszny dwór – Miecznik i Maciej oraz Jontek w wileńskiej wersji Halki), P. Czajkowskiego (Eugeniusz Oniegin – Oniegin), G. Verdiego (Falstaff – Ford, Dzień królowania – Tesoriere), J. Offenbacha (Opowieści Hoffmanna – Nicklausse/La Muse), R. Wagnera (Złoto Renu – Donner) i V. Ullmanna (Cesarz Atlantydy – Cesarz Overall). W repertuarze operetkowym wystąpił m.in. jako Dr Falke i Eisenstein w Zemście nietoperza J. Straussa oraz Daniło w Wesołej wdówce F. Lehara.
Śpiewał pod batutą takich dyrygentów jak Gustav Kuhn, Antoni Wicherek, Grzegorz Nowak, Mieczysław Nowakowski, Tadeusz Wojciechowski, Andrzej Straszyński, Tadeusz Kozłowski, Michał Klauza, Ruben Silva, Kai Bumann, Tomasz Tokarczyk.
Pracował z wybitnymi reżyserami, m.in. Kazimierzem Dejmkiem, Harrym Kupferem, Maciejem Prusem, Giovannim Pampiglione, Ryszardem Perytem, Jerzym Gruzą, Andrzejem Strzeleckim, Jitką Stokalską, Michałem Znanieckim, Margo Zalite, Tomaszem Koniną, Jarosławem Kilianem.
Prowadzi intensywną działalność koncertową, występując zarówno w wielkich formach symfonicznych i oratoryjnych (K. Penderecki – VIII Symfonia Pieśni przemijania, J. Maklakiewicz – II Symfonia Święty Boże, H.M. Górecki – Beatus Vir, K. Szymanowski – Stabat Mater, G. Mahler – VIII Symfonia) jak i w repertuarze pieśniarskim, co stanowi szczególnie ważną część jego działalności artystycznej.
Brał udział w wielu festiwalach muzycznych, m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Bydgoskim Festiwalu Operowym, Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, Al Bustan International Festival of Music and Arts w Bejrucie, Octobre Musical w Kartaginie, Tiroler Festspiele Erl.
Dokonał licznych nagrań dla radia, telewizji oraz firm fonograficznych (Arte Nova, Dynamic, Dux).
Zrealizowany przez Operę Krakowską spektakl Cesarza Atlantydy w reż. Beaty Redo-Dobber pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka z Witoldem Żołądkiewiczem w roli tytułowej uznano za najlepszą inscenizację na Festiwalu Operowym w Szeged na Węgrzech w 2011 roku.
Artysta został odznaczony przez Prezydenta RP Brązowym Krzyżem Zasługi.