Pracownicy
Alicja Gronau-Osińska
prof. UMFC
Funkcja: Kierownik Studiów Doktoranckich UMFC
Wydział: Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki
Katedra: Katedra Teorii Muzyki
Specjalność: Kompozycja, Teoria Muzyki
Kompozytor i teoretyk muzyki, pedagog. Dyrektor Szkoły Doktorskiej. Profesor UMFC doktor habilitowany w zakresie kompozycji. Od 1985 roku prowadzi zajęcia z zakresu kontrapunktu na kilku wydziałach.
dr hab.
Alicja Gronau-Osińska
prof. UMFC
kompozycja, teoria muzyki
Jest laureatką szeregu nagród kompozytorskich: 1987 – wyróżnienia na Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP w Warszawie za Pentarchię na orkiestrę kameralną; 1992 – IV nagrody (I nie przyznano) na Konkursie Kompozytorskim Gdańsk 1992 zorganizowanym przez Schola Cantorum Gedanensis za Mironczarnie II na chór mieszany a cappella; 1992 – I nagrody na Konkursie Młodych Kompozytorów im. T. Bairda w Warszawie za Okna na 23 instrumenty smyczkowe; 2001 – I nagrody na Konkursie Kompozytorskim „Muzyka ogrodowa” zorganizowanym przez Ogród Botaniczny UJ w Krakowie za utwór Pobłyski na sopran i orkiestrę kameralną; 2001 – I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. I. Spassova w Płowdiw (Bułgaria) za Invocazione – sinfonia vocale na chór mieszany a cappella; 2001 – Nominacji płyty XXIth Century Polish Choral Music (Acte Prealable 0100) z utworem Błogosławiony z kantaty Afirmacje do Nagrody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk 2001”; 2002 – I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim z okazji 45-lecia Opery na Zamku w Szczecinie za operę kameralną I co wy na to? czyli cierpienia nowego Pirandella. W 2003 inscenizacja tej opery znalazła się w finale plebiscytu szczecińskiej prasy i telewizji – w kategorii Przedstawienie Sezonu – i uzyskała nominację do Bursztynowego Pierścienia, a w 2004 film z jej premiery został rekomendowany przez Polską Sekcję International Theater Institut do przeglądu filmów operowych podczas Eighth International Music Theater Workshop „New Works in Opera and Music Theater” w Monachium (Niemcy) i (jako jedyny) reprezentował tam Polskę. W 2012 płyta New Polish Music for choir (Musica Sacra Edition 028) z jej utworem Veni. Illumina. Gloria otrzymała Nagrodę Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk” w kategorii muzyka współczesna. Została ponadto uhonorowana Medalem Filca (I nagroda) podczas XXIX Szkoły Matematyki Poglądowej Akademii Podlaskiej w Siedlcach za najlepszy wykład o tematyce matematyczno-muzycznej.
Juror: Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego OPOLE 2009 (dla uczniów szkół muzycznych II st.) (2009), Międzyuczelnianego Konkursu Kompozytorskiego, organizowanego przez Koło Naukowo-Asrtystyczne Wydziału I i Koło Akordeonowe UMFC (2014), Ogólnopolskiego Konkursu Choreograficznego w ramach programu Warszawska Platforma Tańca (2015), Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Bairda organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich (2016), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Z. Mycielskiego organizowanego przez Koło Młodych ZKP (2019), przewodnicząca Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Bairda organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich (2019), 2020 przewodnicząca jury Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na Koncertową orkiestrę Dętą „Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020”.
Laureatka nagród: II stopnia Rektora AMFC (2004), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2011), Medal „Zasłużony dla UMFC” (2014), Nagroda Rektora UMFC II stopnia za osiągnięcia naukowe (2016), Grand Prix w uznaniu dorobku artystycznego i pedagogicznego oraz zasług organizacyjnych na rzecz Uczelni przyznania przez Rektora UMFC (2018).
Płyty: Błogosławiony na chór mieszany: XXIth Century Polish Choral Music, Acte Préalable AP0100 (wyd. I 1999, wyd. II 2004); Pentarchia na orkiestrę smyczkową: Polish School of Composition. Master and his Pupils Acte Préalable AP0011/12 (2001); I co wy na to? czyli cierpienia nowego Pirandella, płyta multimedialna stanowiąca program premiery opery, zawierająca utwory: Pentarchia oraz Błogosławiony, Opera na Zamku, Szczecin (2003); I co wy na to? czyli cierpienia nowego Pirandella, dokumentacja premiery opery, VHS, DVD, Opera na Zamku, Szczecin (2003); Divertimento per il Divertimento na orkiestrę kameralną: Polska Muzyka Współczesna (2004) (edycja niekomercyjna); Progres na flet solo: Musica Polonica Nova, Warsaw Composers 3, Acte Préalable AP0108 (2004); Suita Krasnobrodzka. Koncert poczwórny na flet, organy, skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową; I Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Arte ad Astra”, Krasnobrodzki Dom Kultury, urząd Miejski w Krasnobrodzie (2009) (edycja niekomercyjna), Veni. Illumina. Gloria na chór mieszany a cappella, Polski Chór Kameralny, dyr. Jan Łukaszewski, Musica Sacra Edition New polish music for choir 028 (2011) [Nagroda Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk” 2012 w kategorii muzyka współczesna]; Anielskie podzwonne na fortepian z preparacją do słów własnych, Gabriela Szendzielorz, Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej (2011); Winter is icumen in II (2011), wyk.: The ArtSax Duo: Dariusz Samól, Ewa Ruszała; w: Dariusz Samól, Muzyka saksofonowa w twórczości polskich kompozytorów – dzieła wybrane, Szczecin 2012 (książka habilitacyjna); Scena na perkusję solo, wyk. Maciej Lange, Po drugiej stronie lustra, Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku (2017); Non existent street, Saxophone varie, Chopin University Press, UMFC CD 110-111, wyk: Paweł Gusnar sx s, Pablo Sanchez-Escariche Gasch sx a, Michał Ochab sx t, Konrad Gzik (2018).
Partytury: Alicja Gronau, Poemat-Requiem na orkiestrę symfoniczną, AMFC, Warszawa 2008; Alicja Gronau, Agnezioni II na flet solo, Patrias Edition, Szczecin 2011; Alicja Gronau, Veni. Illumina. Gloria, Chopin University Press, ISNM 9790801518392, Warszawa 2017, Alicja Gronau, Non existent street, Chopin University Press, ISNM 9790801518606, Warszawa 2018, Alicja Gronau, Benedictus, Chopin University Press, ISNM 9790801518460, Warszawa 2019.
Audycje radiowe i telewizyjne (dostępne w podkastach): 2 godzinne audycje: 22 i 29.01.2020 PR I, audycja Mój świat dźwięków, w cyklu Wieczór z Jedynką, prowadzi Agata Steczkowska (prezentowane utwory: Tomaszeusz na flet i saksofon (2 razy), 7 Walców minutowych na flet i fortepian (2 walce), Multidram (2 razy), Invocazione – sinfonia vocale na chór mieszany a cappella (2 razy), Kilka spojrzeń na Paulę dla kwartetu smyczkowego, Non exintent street na kwartet saksofonowy, Winter is icumen in na saksofon i fortepian, Trzy freski nadmorskie do słów własnych na 4 solistów i orkiestrę symfoniczną, (https://www.polskieradio.pl/7/5759/Artykul/2440814,Alicja-GronauOsinska-gosciem-radiowej-Jedynki); Radio dla Ciebie RDC czerwiec 2020