20 II 2025 r.

UMFC beneficjentem funduszy z projektu Sztuka Dostępności,

wyłonionego w konkursie NCBR „Uczelnie coraz bardziej dostępne”.

Blisko 420 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego przeznaczy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju na wzmacnianie dostępności uczelni dla studentów ze szczególnymi potrzebami. W wyniku konkursu „Uczelnie coraz bardziej dostępne” 57 szkół wyższych rozpoczyna realizację projektów, dzięki którym staną się miejscami bez barier, w pełni otwartymi i przyjaznymi. Przekonajcie się, jak zmienią się Politechnika Opolska, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie oraz Uniwersytet SWPS. I co o tym myślą studenci. [...]

Sztuka Dostępności na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.
Kompozycja i teoria muzyki, dyrygentura, instrumentalistyka, wokalistyka, edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, muzyka kościelna, taniec, jazz i muzyka estradowa, reżyseria dźwięku – to kierunki, na których kształcą się studentki i studenci najstarszej i największej uczelni muzycznej w Polsce. Ambicją Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (UMFC), bo o nim tu mowa, jest szerokie otwarcie studiów również na osoby ze szczególnymi potrzebami, a także promowanie dostępności edukacji muzycznej na poziomie wyższym wśród innych uczelni artystycznych.

Projekt „Sztuka Dostępności”, wyłoniony w konkursie NCBR „Uczelnie coraz bardziej dostępne”, będzie kontynuacją procesu zwiększania dostępności oferty uniwersyteckiej dla osób z niepełnosprawnościami, zapoczątkowanego realizacją projektu „Studia muzyczne bez barier”. W poprzedniej perspektywie finansowej uniwersytet pozyskał na ten cel ponad 3,2 mln zł ze środków europejskich w programie Wiedza Edukacja Rozwój. Tym razem będzie to już blisko 7,4 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.

– W projekcie „Sztuka Dostępności” zaplanowaliśmy m.in. działania sieciujące i wspierające wymianę doświadczeń. Powstanie Centrum Adaptacji Materiałów Muzycznych, jedyne w Polsce i jedno z niewielu w Europie. Potrzebę jego stworzenia konsultowaliśmy ze środowiskiem muzyków z niepełnosprawnościami oraz specjalistami tyflografiki i tylfoedukacji. Chcemy stworzyć unikatową, a zarazem innowacyjną bazę dostosowanych materiałów do edukacji muzycznej oraz o tematyce muzycznej, z której mogłyby korzystać uczelnie w całej Polsce, szkoły muzyczne I i II stopnia oraz wszyscy zainteresowani. Centrum będzie prowadziło także warsztaty z muzycznej notacji brajlowskiej – informuje Dagmara Darmochwał, kierownik projektu „Sztuka Dostępności”.

Działania w projekcie będą realizowane w partnerstwie z Fundacją Polska bez Barier, która wspiera UMFC od początku prac nad dostępnością uczelni. Fundacja zna potrzeby UMFC w tym zakresie oraz wyzwania, z którymi trzeba się zmierzyć.

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że wśród uczelni artystycznych w naszym kraju Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina już dziś plasuje się w czołówce pod względem zapewniania dostępności. Z uwagi na specyfikę tej grupy uczelni, dbanie o dostępność różni się znacznie od działań podejmowanych w szkołach wyższych o profilu ogólnym. Zespół projektowy, w którym pracują m.in. pełnomocnik rektora ds. osób z niepełnosprawnościami i doradca ds. równości, planuje cykliczne spotkania z przedstawicielami innych uczelni artystycznych z kraju i zagranicy. W ich wyniku zostaną wypracowane rekomendacje dla uczelni muzycznych w aspekcie zapewniania dostępności.

– Zależy nam na zapoczątkowaniu poważnej debaty o dostępności studiów artystycznych oraz debaty o dostępności edukacji muzycznej dla osób ze szczególnymi potrzebami już od pierwszych jej etapów. Dlatego chcemy zorganizować pierwszą w Polsce konferencję na temat dostępności szkolnictwa artystycznego na poziomie wyższym, tak aby całe środowisko nie miało wątpliwości, że jest to obszar, który należy traktować priorytetowo – zaznacza Dagmara Darmochwał, która ma ponad 20-letnie doświadczenie w realizacji projektów.

Sam uniwersytet także będzie się stopniowo zmieniał, np. poprzez wykonanie niezbędnych dostosowań architektonicznych, oznakowań kierunkowych w budynkach i wsparcie technologiczne. Przeprowadzone zostaną działania szkoleniowo-doradcze dla kadry akademickiej oraz przedstawicieli organizacji zrzeszających studentów i doktorantów, co pomoże we włączeniu osób z niepełnosprawnościami w główny nurt życia uczelni. Kolejne kroki to dostosowanie materiałów dydaktycznych oraz usprawnienie i opisanie procedur prostym językiem. Działania zaplanowane w projekcie, krótko- i długoterminowe, mają szansę przełożyć się na trwałe wzmocnienie dostępności UMFC, ponieważ uczelnia widzi potrzebę kontynuacji rozpoczętych prac.

CZYTAJ WIĘCEJ

Źródło: https://www.gov.pl/web/ncbr/