Bartosz Mulier wyróżniony na I Ogólnopolskim Konkursie Gry i Śpiewu Liturgicznego im. św. o. Stanisława Papczyńskiego
14 listopada 2024 r.
Więcej >
Wydział powstał 1 października 2019 roku, na mocy Uchwały Senatu UMFC nr 37/209/2019 z dnia 28 czerwca 2019 (a następnie Zarządzenia Rektora UMFC nr 32/2019 z dnia 19 lipca 2019 roku w sprawie utworzenia Wydziału Muzyki Kościelnej w UMFC). Na studiach pierwszego i drugiego stopnia na kierunku muzyka kościelna, w specjalnościach: muzyka kościelna, kantor-dyrygent, monodia liturgiczna, organista, kształci muzyków kościelnych: dyrygentów chórów i zespołów parafialnych, organistów, gregorianistów i animatorów życia muzycznego.
Program zajęć grupowych i indywidualnych jest zróżnicowany. Kształcenie prowadzone jest w specjalnościach:
• Muzyka kościelna — grupa zajęć kierunkowych: dyrygentura, organy, improwizacja organowa i akompaniament liturgiczny; grupa zajęć podstawowych: emisja głosu, historia polskiej muzyki liturgicznej, historia, teoria i semiologia śpiewu gregoriańskiego, śpiew gregoriański, zespół wokalny muzyki kościelnej, ćwiczenia z harmonii, organoznawstwo i zagadnienia ochrony, konserwacji i dokumentacji organów, liturgika, prawodawstwo muzyki liturgicznej i śpiew liturgiczny, metodyka zbiorowej emisji głosu,
• Organista – grupa zajęć kierunkowych: organy, improwizacja organowa i akompaniament liturgiczny; grupa zajęć podstawowych i ogólnych: emisja głosu, dyrygentura, kameralistyka organowa, specjalistyczna literatura organowa, schola gregoriańska, zespół wokalny muzyki kościelnej, specjalistyczna literatura muzyki kościelnej, zagadnienia ochrony, konserwacji i dokumentacji organów, metodyka zbiorowej emisji głosu,
• Monodia liturgiczna – grupa zajęć kierunkowych: dyrygentura gregoriańska, schola gregoriańska; grupa zajęć podstawowych i ogólnych: dyrygentura, emisja głosu i śpiew liturgiczny, organy, improwizacja organowa i akompaniament liturgiczny, prepolifonia europejska, zespół wokalny muzyki kościelnej, specjalistyczna literatura muzyki kościelnej, metodyka zbiorowej emisji głosu, psychologia pracy w zespole,
• Kantor-dyrygent — grupa zajęć kierunkowych: dyrygentura, organy, zespół wokalny muzyki kościelnej; grupa zajęć podstawowych i ogólnych: emisja głosu i śpiew liturgiczny, improwizacja organowa i akompaniament liturgiczny, schola gregoriańska, specjalistyczna literatura muzyczna, specjalistyczna literatura muzyki kościelnej, solfeż specjalistyczny, zespoły wokalne – praktyki, metodyka zbiorowej emisji głosu, psychologia pracy w zespole.
INFORMATOR - PIERWSZY STOPIEŃ
Kierunek: Muzyka kościelna
Specjalność: Muzyka kościelna
studia licencjackie, stacjonarne, 3-letnie
Studia licencjackie na kierunku muzyka kościelna obejmują wielopłaszczyznowe kształcenie, przygotowujące do pełnienia funkcji muzyka kościelnego odpowiedzialnego za kształt muzyki w liturgii i realizującego w praktyce wszystkie niezbędne elementy przewidziane przez stosowne przepisy liturgiczne i tradycję. Grupa zajęć głównych obejmuje:
• dyrygenturę – przygotowującą do pracy z zespołem wokalnym (jednogłosowym i wielogłosowym), chórem, scholą liturgiczną – umożliwiającą praktyczne poznanie reprezentatywnego dla kierunku studiów repertuaru muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej,
• naukę gry na organach – pozwalającą na prezentowanie zróżnicowanych stylistycznie solowych utworów organowych z różnych epok, ze szczególnym odniesieniem do kompozycji inspirowanych liturgią i z nią związanych,
• improwizację organową i akompaniament liturgiczny – rozwijające zdolność kształtowania akompaniamentu liturgicznego w różnych stylach oraz poznanie i praktyczną realizację form improwizowanych, mających zastosowanie nie tylko w liturgii.
Ponadto student ma możliwość zdobywania wiedzy teoretyczno-praktycznej w zakresie emisji głosu z metodyką nauczania, historii polskiej muzyki liturgicznej, semiologii gregoriańskiej i wykonawstwa śpiewu gregoriańskiego, a także organoznawstwa, zagadnień ochrony, konserwacji i dokumentacji organów, jak również teologii, liturgiki – zwłaszcza w odniesieniu do prawodawstwa muzyki liturgicznej.
Pedagodzy prowadzący zajęcia indywidualne z grupy zajęć głównych, kierunkowych i specjalnościowych:
• dyrygentura: dr Anna Perzanowska-Tarasiuk; dr Bartosz Michałowski,
• organy: dr hab. Piotr Wilczyński, prof. UMFC; dr hab. Ireneusz Wyrwa, prof. UMFC; dr hab. Michał Markuszewski, prof. UMFC; dr Michał Dąbrowski,
• improwizacja organowa z akompaniamentem liturgicznym: dr hab. Michał Markuszewski, prof. UMFC; dr Michał Dąbrowski; dr Damian Skowroński,
• emisja głosu: dr Joanna Łukaszewska.
Sprawdziany
• organy lub fortepian (do wyboru przez kandydata) ze sprawdzeniem predyspozycji w zakresie akompaniamentu liturgicznego
• kształcenie słuchu – sprawdzian ustny
• sprawdzenie predyspozycji dyrygenckich i wokalnych
Zakres materiału
• organy lub fortepian
- organy:
1. J.S. Bach — preludium (toccata, fantazja) i fuga,
2. J.S. Bach — wybrana część sonaty (BWV 525 – 530),
3. J.S. Bach — opracowanie chorałowe,
4. utwór dowolny,
- fortepian:
1. dwie etiudy o różnej problematyce,
2. J.S. Bach — preludium i fuga z Das Wohltemperierte Klavier,
3. allegro sonatowe,
4. utwór dowolny,
- sprawdzian predyspozycji w zakresie akompaniamentu liturgicznego – harmonizacja na organach wybranej przez kandydata pieśni kościelnej
• kształcenie słuchu – sprawdzian ustny:
- sprawdzenie biegłości czytania nut głosem,
- sprawdzenie umiejętności określania struktur melodycznych i rytmicznych
• sprawdzenie predyspozycji dyrygenckich i wokalnych:
- dyrygowanie co najmniej 2-głosowym utworem chóralnym a cappella — na pamięć,
- wykonanie partii wokalnej pieśni kościelnej — na pamięć lub utworu z zakresu repertuaru klasycznego (w przypadku utworu z akompaniamentem kandydat będzie miał do dyspozycji akompaniatora).
Dokumenty dodatkowe
• program utworów wykonywanych na poszczególnych sprawdzianach,
• partytury dyrygowanych utworów wraz z wyciągami fortepianowymi,
• nuty utworów wykonywanych na sprawdzianie z predyspozycji wokalnych,
• partytury utworów wykonywanych na organach lub fortepianie należy przesłać mailem na adres muzykakoscielna@chopin.edu.pl lub za pośrednictwem poczty do 04.06.2024 (decyduje data stempla pocztowego).
INFORMATOR - DRUGI STOPIEŃ
Kierunek: Muzyka kościelna
Specjalność: Organista
studia magisterskie, stacjonarne, 2-letnie
Studia magisterskie na kierunku muzyka kościelna umożliwiają poszerzenie podstawowych kompetencji w tej dziedzinie, zdobytych na studiach licencjackich. Przedmiotami głównymi są organy oraz akompaniament liturgiczny i improwizacja organowa. Ponadto istnieje możliwość sprofilowania ścieżki kształcenia poprzez wybór w ramach jednego z przedmiotów głównych drugiej godziny zajęć pomiędzy organami a improwizacją organową. Poprzez szereg przedmiotów praktycznych i teoretycznych, student ma możliwość pogłębienia znajomości repertuaru specjalistycznej literatury muzyki organowej, chóralnej, wokalnej i kameralnej w ramach liturgii i poza nią oraz improwizacji organowej w różnych formach i stylach. Celem studiów magisterskich jest także przygotowanie absolwentów do współpracy z innymi muzykami w zakresie form liturgicznych i nabycie kompetencji do samodzielnego opracowania i kompleksowej realizacji muzyki w liturgii zgodnie z wymaganiami stawianymi przez przepisy liturgiczne i w oparciu o najlepsze wzorce literatury muzycznej.
Pedagodzy prowadzący zajęcia indywidualne z przedmiotów z grupy zajęć głównych, kierunkowych i specjalnościowych:
• organy: dr hab. Piotr Wilczyński, prof. UMFC; dr hab. Ireneusz Wyrwa, prof. UMFC; dr hab. Michał Markuszewski, prof. UMFC; dr Michał Dąbrowski; dr Damian Skowroński,
• improwizacja organowa z akompaniamentem liturgicznym: dr hab. Michał Markuszewski, prof. UMFC; dr Michał Dąbrowski; dr Damian Skowroński,
• improwizacja organowa: dr hab. Michał Markuszewski, prof. UMFC; dr Damian Skowroński,
• emisja głosu: dr Rafał Grozdew, dr Joanna Łukaszewska,
• dyrygentura: dr Anna Perzanowska-Tarasiuk, dr Bartosz Michałowski.
Sprawdziany
• organy ze sprawdzeniem umiejętności w zakresie akompaniamentu liturgicznego i improwizacji organowej
• dyrygentura chóralna; emisja głosu; kształcenie słuchu
Zakres materiału
• organy ze sprawdzeniem umiejętności w zakresie akompaniamentu liturgicznego i improwizacji organowej:
- wykonanie przygotowanego przez kandydata programu solowego, zróżnicowanego stylistycznie lub formalnie, o znacznym stopniu trudności (prezentacja do 30 minut – utwory do wyboru przez komisję),
- sprawdzenie umiejętności w zakresie akompaniamentu liturgicznego – improwizowany wstęp i zróżnicowana harmonizacja dwóch zwrotek pieśni kościelnej wybranej przez komisję oraz krótka improwizacja w dowolnej formie i stylu,
• dyrygentura chóralna; emisja głosu; kształcenie słuchu:
zadyrygowanie utworem wokalno-instrumentalnym lub wokalnym a cappella
- wykonanie dowolnego utworu wokalnego z akompaniamentem fortepianu (akompaniator do dyspozycji kandydata),
- sprawdzenie biegłości czytania nut głosem, sprawdzenie umiejętności określania struktur melodycznych, harmonicznych i rytmicznych.
Dokumenty dodatkowe
• program utworów wykonywanych na poszczególnych sprawdzianach,
• partytura dyrygowanego utworu wraz z wyciągiem fortepianowym,
• nuty utworów wykonywanych z emisji głosu należy przesłać mailem na adres muzykakoscielna@chopin.edu.pl lub za pośrednictwem poczty do 24.06.2024 (decyduje data stempla pocztowego).
Kierunek: Muzyka kościelna
Specjalność: Kantor-dyrygent
studia magisterskie, stacjonarne, 2-letnie
Studia magisterskie na kierunku muzyka kościelna umożliwiają poszerzenie podstawowych kompetencji w tej dziedzinie, zdobytych na studiach licencjackich. Treści programowe nawiązują do specyfiki kierunku obejmującego trzy obszary – grę na organach, dyrygenturę i wykonawstwo muzyki chóralnej. Poprzez szereg przedmiotów praktycznych i teoretycznych, student ma możliwość pogłębienia znajomości repertuaru specjalistycznej literatury muzyki organowej, chóralnej, wokalnej i kameralnej w ramach liturgii i poza nią, a także poznawania metod pracy z różnymi zespołami wokalnymi. Może doskonalić swoje umiejętności w grze na organach, akompaniamencie liturgicznym i improwizacji organowej w różnych formach i stylach, oraz w zakresie śpiewu gregoriańskiego. Celem studiów magisterskich jest przygotowanie absolwentów do objęcia kierownictwa artystycznego różnorodnych zespołów wokalnych, współpracy z innymi muzykami w zakresie form liturgicznych, jak również nabycie kompetencji do samodzielnego opracowania i kompleksowej realizacji muzyki w liturgii zgodnie z wymaganiami stawianymi przez przepisy liturgiczne i w oparciu o najlepsze wzorce literatury muzycznej.
Pedagodzy prowadzący zajęcia indywidualne z przedmiotów z grupy zajęć głównych, kierunkowych i specjalnościowych:
• dyrygentura: dr hab. Michał Sławecki, prof. UMFC; dr Anna Perzanowska-Tarasiuk; dr Bartosz Michałowski,
• organy: dr hab. Piotr Wilczyński, prof. UMFC; dr hab. Ireneusz Wyrwa, prof. UMFC; dr hab. Michał Markuszewski, prof. UMFC; dr Michał Dąbrowski,
• zespół wokalny muzyki kościelnej: dr hab. Michał Sławecki, prof. UMFC,
• emisja głosu i śpiew liturgiczny: dr Rafał Grozdew; dr Joanna Łukaszewska,
• improwizacja organowa i akompaniament liturgiczny: dr hab. Michał Markuszewski, prof. UMFC; dr Michał Dąbrowski; dr Damian Skowroński
Sprawdziany
• organy ze sprawdzeniem umiejętności w zakresie akompaniamentu liturgicznego
• dyrygentura chóralna; emisja głosu; kształcenie słuchu
Zakres materiału
• organy ze sprawdzeniem umiejętności w zakresie akompaniamentu liturgicznego:
- wykonanie przygotowanego przez kandydata programu solowego, zróżnicowanego stylistycznie lub formalnie, o znacznym stopniu trudności (prezentacja do 20 minut – utwory do wyboru przez komisję),
- sprawdzenie umiejętności w zakresie akompaniamentu liturgicznego – improwizowany wstęp i zróżnicowana harmonizacja dwóch zwrotek dowolnej pieśni kościelnej,
• dyrygentura chóralna; emisja głosu; kształcenie słuchu:
- zadyrygowanie utworem wokalno-instrumentalnym lub wokalnym a cappella,
- wykonanie partii wokalnej utworu solowego o tematyce sakralnej z akompaniamentem (akompaniator do dyspozycji kandydata),
- sprawdzenie biegłości czytania nut głosem, sprawdzenie umiejętności określania struktur melodycznych, harmonicznych i rytmicznych.
Dokumenty dodatkowe
• program utworów wykonywanych na poszczególnych sprawdzianach,
• partytura dyrygowanego utworu wraz z wyciągiem fortepianowym,
• nuty utworów wykonywanych z emisji głosu należy przesłać mailem na adres muzykakoscielna@chopin.edu.pl lub za pośrednictwem poczty do 24.06.2024 (decyduje data stempla pocztowego).
Kierunek: Muzyka kościelna
Specjalność: Monodia liturgiczna
studia magisterskie, stacjonarne, 2-letnie
Studia magisterskie na kierunku muzyka kościelna umożliwiają poszerzenie podstawowych kompetencji w tej dziedzinie, zdobytych na studiach licencjackich. Treści programowe oscylują wokół wykonawstwa śpiewu gregoriańskiego i monodii liturgicznej w oparciu o najstarsze źródła rękopiśmienne i współczesne wydania krytyczne oraz historyczną praktykę wykonawczą nawiązującą do semiologii gregoriańskiej. Student doskonali swoje umiejętności w grze na organach, akompaniamencie liturgicznym i improwizacji organowej w różnych formach i stylach, oraz w zakresie dyrygentury. Celem studiów magisterskich jest przygotowanie absolwentów do objęcia kierownictwa artystycznego zespołów wokalnych wykonujących muzykę jednogłosową, współpracy z innymi muzykami w zakresie form liturgicznych, oraz nabycie kompetencji do samodzielnego opracowania i kompleksowej realizacji muzyki w liturgii zgodnie z wymaganiami stawianymi przez przepisy liturgiczne i w oparciu o najlepsze wzorce literatury muzycznej.
Pedagodzy prowadzący zajęcia z przedmiotów z grupy zajęć głównych, kierunkowych i specjalnościowych:
• dyrygentura gregoriańska: dr hab. Michał Sławecki, prof. UMFC,
• schola gregoriańska: dr hab. Michał Sławecki, prof. UMFC,
• dyrygentura: dr hab. Michał Sławecki, prof. UMFC; dr Anna Perzanowska-Tarasiuk; dr Bartosz Michałowski,
• emisja głosu i śpiew liturgiczny: dr Rafał Grozdew; dr Joanna Łukaszewska,
• organy: dr hab. Piotr Wilczyński, prof. UMFC; dr hab. Ireneusz Wyrwa, prof. UMFC; dr hab. Michał Markuszewski, prof. UMFC; dr Damian Skowroński
• improwizacja organowa i akompaniament liturgiczny: dr hab. Michał Markuszewski, prof. UMFC; dr Michał Dąbrowski; dr Damian Skowroński
Sprawdziany
• organy
• dyrygentura chóralna; emisja głosu ze sprawdzeniem umiejętności w zakresie monodii liturgicznej; kształcenie słuchu
Zakres materiału
• organy – wykonanie przygotowanego przez kandydata zróżnicowanego stylistycznie programu solowego (prezentacja do 15 minut),
• dyrygentura chóralna; emisja głosu ze sprawdzeniem umiejętności w zakresie monodii liturgicznej; kształcenie słuchu:
- zadyrygowanie utworem wokalnym a cappella,
- wykonanie dwóch utworów gregoriańskich a cappella – interpretacja wg zapisu w Graduale Triplex lub Graduale Novum: utwór z Proprium Missae, utwór z Ordinarium Missae,
- wykonanie partii wokalnej utworu o tematyce sakralnej z akompaniamentem (akompaniator do dyspozycji kandydata),
- sprawdzenie biegłości czytania nut głosem, sprawdzenie umiejętności określania struktur melodycznych i rytmicznych
Dokumenty dodatkowe
• program utworów wykonywanych na poszczególnych sprawdzianach,
• partyturę dyrygowanego utworu wraz z wyciągiem fortepianowym,
• partytury wykonywanych utworów z monodii liturgicznej,
• nuty utworów wykonywanych z emisji głosu
należy przesłać mailem na adres muzykakoscielna@chopin.edu.pl lub za pośrednictwem poczty do 24.06.2024 (decyduje data stempla pocztowego)
14 listopada 2024 r.
Więcej >
4 listopada 2024 r.
Więcej >
4 listopada 2024 r.
Więcej >
4 października 2024 r.
Więcej >
19 sierpnia 2024 r.
Więcej >
8 sierpnia 2024 r.
Więcej >
4 czerwca 2024 r.
Więcej >
26 kwietnia 2024 r.
Więcej >
26 kwietnia 2024 r.
Więcej >
7 grudnia 2023 r.
Więcej >
7 listopada 2023 r.
Więcej >
31 października 2023 r.
Więcej >
17 kwietnia 2023 r.
Więcej >
11 stycznia 2023 r.
Więcej >
5 września 2022 r.
Więcej >
6 lipca 2022 r.
Więcej >
22 listopada 2021 r.
Więcej >
14 maja 2021 r.
Więcej >
17 marca 2021 r.
Więcej >