ZESPOŁY BIAŁYSTOK

  • Studencka Orkiestra Dęta

    STUDENCKA ORKIESTRA DĘTA powstała w 2014 roku, jej założycielem i pierwszym dyrygentem był student klasy trąbki Cezary Witkowski. Orkiestra zrodziła się z pasji do muzykowania jaką przejawiają studenci, toteż łatwo było zebrać grupę „zapaleńców”. Dzięki poparciu ze strony dziekan wydziału prof. dr hab. Bożenny Sawickiej już w listopadzie 2014 roku rozpoczęły się próby.

    Swoje pierwsze występy orkiestra wykonała 6 i 7 grudnia z okazji koncertu „Mikołajkowego” Caritas Polska. Występ orkiestry cieszył się dużym zainteresowaniem, ale też uznaniem wśród społeczności Uczelni. W Styczniu 2015 roku orkiestra zagrała pierwszy pełnometrażowy koncert na którym zaprezentowała bogaty repertuar, od muzyki poważnej po muzykę rozrywkową i taneczną. Koncert był niemałym zaskoczeniem, poziom artystyczny, a także ciekawa narracja prowadzona przez Małgorzatę Piotrowską i Adama Bańkowskiego (pomiędzy utwory prezentowane przez orkiestrę, wpleciona była prelekcja o historii orkiestr dętych) spowodowały entuzjazm wśród publiczności. To zaowocowało dwukrotnym powtórzeniem koncertu w Szkole Podstawowej nr 34 im. Gen. J. Bema w Białymstoku. „Wiosenne Medytacje” to tytuł kolejnej prezentacji która odbyła się w kwietniu 2015 roku. Orkiestra zaprezentowała lżejszy, bardziej rozrywkowy repertuar, między innymi przeboje zespołu Skaldowie.

    W roku akademickim 2015/2016 orkiestra uświetniła swoją grą uroczystości wewnątrz uczelni, m.in. otwarcie nowego budynku dydaktycznego. Kolejny rok akademicki przyniósł ogromne zmiany, Orkiestra zyskała opiekuna i nowego dyrygenta w osobie st. wykł. dra Sylwestra Soboli, a działalność Orkiestry została „zalegalizowana”(orkiestra dęta stała się przedmiotem za który studenci otrzymują punkty). Pierwszy koncert pod batutą nowego dyrygenta Orkiestra wykonała w styczniu 2017 roku. Scenariusz nawiązywał do tradycji koncertów noworocznych i karnawałowych. Wydarzenie to kolejny raz cieszyło się ogromnym zainteresowaniem i zostało ciepło przyjęte. Wraz z Orkiestrą wystąpili wokaliści Wojtek Urbanowski i Jola Ostrowska. Wiosną 2017 roku Studencka Orkiestra Dęta zaprezentowała się kilkukrotnie, pierwszym występem był „Wieczór Muzyki Filmowej” w Sali koncertowej UMFC w Białymstoku. Kolejne występy to udział w paradzie studentów z okazji rozpoczęcia Juwenaliów w Białymstoku – po raz pierwszy Orkiestra zaprezentowała swoje możliwości w marszu, oraz występ z okazji dni otwartych UMFC Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku.

    Obecnie Orkiestra stała się istotnym ogniwem w życiu uczelni, jest także doskonałą formą rozwoju studentów, a także spoiwem integrującym i wzmacniającym więzi.

  • Studencka Orkiestra Symfoniczna

    Zespół prezentuje w sezonie koncertowym 4-5 programów symfonicznych, często bierze także udział w projektach operowych.

    Godne odnotowania jest niezwykle udane letnie tournée orkiestry po Włoszech, w trakcie którego w międzynarodowej obsadzie wystawiono Nabucco G. Verdiego. Świetne recenzje zebrały też inscenizacje Don Giovanniego W. A. Mozarta prezentowanego w sezonie 2006/2007 oraz Flisa St. Moniuszki wystawionego na scenie Teatru Dramatycznego im. A. Węgierki w Białymstoku bod batutą Mai Metelskiej (2008/2009). W 2011  roku zespół wziął udział w realizacji Wesela Figara W. A. Mozarta pod batutą Paula Kantschiedera (Austria). W marcu 2015 roku Studencka Orkiestra Symfoniczna zagrała z okazji obchodów 40 lecia istnienia Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

    Orkiestra pracuje pod kierunkiem wybitnych dyrygentów, m.in. Jerzego Maksymiuka, Nikolaja Dyadury, Jerzego Salwarowskiego, Łukasza Borowicza, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Macieja Sztora, Nikolaia Makarevicha (Białoruś), Zbigniewa Gracy, Pawła Kos-Nowickiego, Stanisława Krawczyńskiego. Zespół regularnie współpracuje z Wydziałem Wokalno-Aktorskim UMFC. Wynikiem tej współpracy w sezonie artystycznym 2013/2014 była m.in. realizacja opery Cosi fan tutte W. A. Mozarta   w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie oraz w Niemczech. Orkiestra ma w swym dorobku nagrania dla radia i telewizji.

     

  • Sinfonia Academica

    W roku 1998 rozpoczęła swoją działalność artystyczną „SINFONIA ACADEMICA” – orkiestra kameralna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Wydziału Instrumentalno – Pedagogicznego w Białymstoku założona przez prof. Leszka Sokołowskiego.

    Od 2003 r. zespół współtworzy i prowadzi prof. dr hab. Włodzimierz Promiński prymariusz Kwartetu CAMERATA. Orkiestra z dużym powodzeniem występowała na wielu prestiżowych koncertach w kraju m.in. w Łazienkach Królewskich w Warszawie, na zakończenie sezonu artystycznego w Filharmonii Białostockiej, koncercie finałowym XVIII CONVERSATORIUM ORGANOWEGO w Legnicy, koncertach w UMFC w Warszawie i za granicą (Francja). W ciągu wielu lat swojej działalności zespół współpracował z najwybitniejszymi polskimi dyrygentami i solistami m.in. z Jerzym Maksymiukiem, Konstantym Andrzejem Kulką, Andrzejem Mysińskim, Katarzyną Dudą, Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Marcinem Nałęcz – Niesiołowskim, Janem Miłoszem Zarzyckim, Elżbietą Pańko oraz chórami: Cantica Cantamus, Schola Cantorum Bialostociensis, Polskim Chórem Pokoju, Chórem Kameralnym „AXION” Politechniki Wrocławskiej i wykładowcami białostockiego wydziału UMFC w Warszawie. Dokonał też kilku nagrań dla radia i telewizji, a także nagrał sześć płyt CD: z muzyką W. A. Mozarta, St. Moniuszki, J.S.Bacha, D. Cimarosy,Miłosza Magina, Miłosza Bembinowa oraz kolędami.

     

  • Big Band

    Zespół powstał w listopadzie 2006 roku z inicjatywy dziekana Wydziału Instrumentalnego prof. Leszka Sokołowskiego. W jego skład wchodzą studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku.

    Zaangażowanie studentów w jazzowe wspólne granie sprawiło, że niedługo po rozpoczęciu działalności odbyły się próby koncertowania. Pierwsze z nich miały miejsce w murach macierzystej uczelni. Białostocka publiczność przyjęła zespół niezwykle gorąco i entuzjastycznie. W pierwszych miesiącach swojej działalności Big-Band występował na koncertach zorganizowanych dla słuchaczy Uniwersytetu  III wieku w Białymstoku. W repertuarze zespołu znajdują się standardy jazzowe i utwory ze światowego repertuaru muzyki popularnej i rozrywkowej. Zespół, prowadzony przez mgr Tomasza Witka tworzą saksofoniści, trębacze, puzoniści i sekcja rytmiczna (piano, drums, gitara i gitara basowa). W marcu 2007 roku Big-Band swoim występem muzycznie oprawił Wielką Galę Podlaskiej Marki Roku organizowaną przez Urząd Marszałkowski, która odbyła się na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz była transmitowana na żywo w Programie 3 Telewizji Polskiej S.A.

     

     

  • Chór

    Działalność Chóru kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki w Białymstoku prowadzona jest w ramach obowiązkowych zajęć dydaktycznych. Praca nad repertuarem odbywa się pod opieką merytoryczną: prof. dr hab. Bożeny Violetty Bieleckiej, prof. dr hab. Bożenny Sawickiej, prof. dr hab. Wioletty Miłkowskiej, prof. dr hab. Cezarego Szyfmana, prof. dr hab. Anny Olszewskiej, dr hab. Anny Moniuszko, dr hab. Ewy Barbary Rafałko, dr hab. Marty Wróblewskiej, dra hab. Piotra Zawistowskiego, as. Agnieszki Dudy-Bieniek, mgra Pawła Szypulskiego, mgr Magdaleny Gładkowskiej. Głównym celem działalności Chóru jest przybliżenie studentom szeregu zagadnień z zakresu interpretacji dzieła muzycznego oraz zweryfikowanie wiedzy teoretyczno-metodycznej w praktyce.

    Każdego roku Chór uczestniczy w koncertach dyplomowych, bierze czynny udział w życiu artystycznym Uczelni. W repertuarze zespołu znajdują się utwory kompozytorów polskich i obcych wszystkich epok oraz utwory oratoryjno-kantatowe. We współpracy z Orkiestrą Symfoniczną Wydziału i orkiestrą kameralną Sinfonia Academica (opieka artystyczna: prof. dr hab. Włodzimierz Promiński, prof. dr hab. Leszek Sokołowski) zespół wykonał m.in.:

    J. S. Bach – Magnificat BWV 243, Msza A-dur BWV 234 – koncert w ramach obchodów
    25-lecia działalności Filii AMFC w Białymstoku (1998) oraz w Warszawie (1999), dyrygent – prof. dr hab. Bożenna Sawicka
    A. Vivaldi – Magnificat, koncert dyplomowy (1996), koncert w ramach Dni Oratoryjnych Białegostoku (1997), w ramach cyklu Muzyka w Starym Kościele (1997)
    W. A. Mozart – Missa Brevis in D, koncert w ramach cyklu Muzyka w Starym Kościele (1997)
    W. A. Mozart – Vesperae Solennes de Confessore KV 339 – koncert dyplomowy (2000)
    M. Durufle – Requiem (wersja z organami) – koncert dyplomowy (2001)
    J. Rutter – Gloria, koncert w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie z okazji jubileuszu 25-lecia Katedry Dyrygentury Chóralnej w Akademii Muzycznej w Warszawie (2001), dyrygent – prof. dr hab. Bożenna Sawicka
    F. Schubert – Msza G-dur, koncert podczas Spotkania Opłatkowego Środowiska Akademickiego w Białymstoku (2003) oraz w ramach cyklu Muzyka w Starym Kościele (2004), dyrygent – mgr Anna Moniuszko
    J. Rutter – Magnificat,  koncert w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie z okazji 30-lecia Filii Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Białymstoku (2005), dyrygent – dr hab. J.M. Zarzycki
    J. Maklakiewicz – Msza góralska, koncert podczas Uroczystej Inauguracji Roku Akademickiego 2006/2007 Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w Bazylice Św. Krzyża w Warszawie, transmisja w PR Program 1, dyrygent – prof. dr hab. Bożena Violetta Bielecka
    Kolędy na chór, solistów i orkiestrę symfoniczną w opracowaniu ad. dr Weroniki Ratusińskiej i Marcina Zielińskiego – koncert podczas XV Spotkania Opłatkowego Środowiska Akademickiego w Białymstoku (2007), dyrygent – dr hab. J.M. Zarzycki
    Zespół wykonał również:

    R. Ray – Msza gospel, koncert w ramach uroczystej Inauguracji VII Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki w Wyższej Szkole Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica
    w Białymstoku oraz w ramach Światowego Dnia Pamięci o Zmarłych na AIDS w Auli Magna Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku w Pałacu Branickich (2009), dyrygent –dr Anna Olszewska
    P. Łukaszewski – Missa per voci e fiati na chór mieszany i oktet instrumentów dętych drewnianych, koncert podczas Uroczystej Inauguracji Roku Akademickiego 2009/2010 Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Bazylice Św. Krzyża w Warszawie, transmisja w PR Program 1 oraz koncert w ramach cyklu Interpretacje muzyki chóralnej Kompozytorzy warszawscy u Fryderyka Chopina w sali koncertowej UMFC (2009), dyrygent – prof. dr hab. Bożenna Sawicka
    S. Moniuszko – Msza Des-dur, koncert w ramach cyklu Interpretacje muzyki chóralnej Kompozytorzy warszawscy u Fryderyka Chopina w sali koncertowej UMFC (2009), dyrygent – dr Anna Olszewska; koncert inaugurujący IX Moniuszkowski Festiwal Podlasia w Archikatedrze pw. Wniebowzięcia NMP w Białymstoku, dyrygent – mgr Anna Moniuszko
    W.A. Mozart – Requiem, „Koncert Pamięci Tragicznie Zmarłych w katastrofie smoleńskiej” w kościele pw. Św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku, występ chóru wraz z Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej, Chórem Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku oraz Orkiestrą Sinfonia Iuventus (2011), dyrygent – Marcin Nałęcz-Niesiołowski
    R. Twardowski – Ave Maris Stella, Koncert z cyklu Interpretacje muzyki chóralnej „Akademia Cantans. Chóry Akademickie z Białegostoku profesor Bożenny Sawickiej” w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2011), dyrygent – prof. dr hab. Bożenna Sawicka
    S. Moniuszko – Flis, wersja koncertowa z fortepianem, koncert w Sali Koncertowej Centrum Edukacji w Supraślu oraz w kościele pw. Zmartwychwstania Pańskiego w Białymstoku (2012), dyrygent –  dr Anna Olszewska 
    A. Ramirez – Misa Criolla, Navidad Nuestra, z towarzyszeniem zespołu „Sierra Manta”, koncert na Dużej Scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej – Finał Ogólnopolskiego programu rozwoju chórów szkolnych Śpiewająca Polska (2012), dyrygent – dr hab. Wioletta Miłkowska, prof. UMFC
    W. A. Mozart – Missa Solemnis C-dur KV 337, z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej UMFC Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku oraz solistów: Hanna Różankiewicz – sopran, Paulina Malinowska – mezzosopran, Paweł Cichoński – tenor, Maciej Falkiewicz – bas (2013), dyrygent – prof. dr hab. Jerzy Salwarowski
    udział Chóru w koncercie w ramach Seminarium „Współczesne interpretacje kantat J.S. Bacha a barokowa praktyka wykonawcza”, J.S. Bach – Kantata BWV 97 In allen meinen Taten, kierownictwo artystyczne dr hab. Agata Sapiecha, Aula Magna Pałacu Branickich, 2013 (przygotowanie chóru dr hab. W. Miłkowska, prof. UMFC, dr A. Olszewska)
    M. Sawa – Missa Claromontana na chór mieszany, baryton, kotły i organy: Maciej Bogumił Nerkowski – baryton, Rafał Sulima – organy, Ewa Szubzda – kotły (2013), dyrygent – prof. dr hab. Bożena Violetta Bielecka
    B. Chilcott – A Little Jazz Mass, wykonana w ramach koncertu dyplomowego studentów kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej w Auli Magna Pałacu Branickich, opieka artystyczna Chóru: dr Ewa Barbara Rafałko, dr Anna Moniuszko (2014)
    M. Bembinow – Kantata o Ciszy i Zbawieniu, W. Kilar – Exodus, Koncert Drogi do Świętości – w ramach uroczystości przedbeatyfikacyjnych Ojca Św. Jana Pawła II, dyrygent – Kazimierz Dąbrowski, opieka art. Chóru: dr Ewa Barbara Rafałko, dr Anna Moniuszko, Sala Koncertowa OiFP  (2014)
    J. Elsner – Msza F-dur op. 41, z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej UMFC Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku oraz solistów: Klaudia Ziajkowicz/Justyna Wieruszewska-Biniek – sopran, Aleksandra Pawluczuk/Paulina Malinowska – mezzosopran, Paweł Cichoński – tenor, Maciej Falkiewicz/Adam Bańkowski – bas (2015), dyrygent – prof. dr hab. Stanisław Krawczyński
    W. A. Mozart – Requiem, Koncert jubileuszowy Jana Miłosza Zarzyckiego, Chór Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego (opieka art. prof. dr hab. Bożenna Sawicka, dr Ewa Rafałko) z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej UMFC Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego, Sala koncertowa OiFP (2016), koncert powtórzony w ramach XII Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica w Kadzidle i Łomży, dyrygent J.M. Zarzycki (październik 2016)
    K. Dębski – Muzyka filmowa, Chór i Studencka Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego, przygotowanie chóru (prof. B. Sawicka, dr E.B. Rafałko), Sala koncertowa OiFP (2016)
    J. Rutter – Mass of the Children, w ramach koncertu dyplomowego studentów kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej (2017)
    J. Peterson – Pierwsza kolęda (Kantata na Boże Narodzenie) – Koncerty Chóru w Łomży i Ostrołęce (opieka art. dr E.B. Rafałko, dr hab. A. Moniuszko), dyrygenci – studenci kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, fortepian – E. Uss-Jońska (2017), Aula Magna Pałacu Branickich (2018),
    B. Chilcot – Jazz Mass – koncert w ramach „Nocy Chopina”  na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku UMFC, dyrygenci – studenci kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej (maj 2018)
    John Rutter – Mass of the Children, B. Chilcot – Jazz Mass, koncerty w szkołach muzycznych II st. w Siedlcach i Lublinie promujące Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku UMFC, dyrygenci – studenci kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, opieka art. dr hab. A. Moniuszko, dr E.B. Rafałko (2018)
    F. Nowowiejski – Missa pro Pace, Koncert w ramach II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Nurt narodowy w twórczości kompozytorów polskich w 100 lecie Odzyskania niepodległości przez Polskę”, Sala koncertowa OiFP, Chór Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego (opieka art. prof. dr hab. Bożenna Sawicka, dr E.B. Rafałko), Studencka Orkiestra Symfoniczna, dyrygent prof. Krzysztof  Kusiel Moroz (10.11.2018), koncert powtórzony 11.11.2018 w kościele pw.  Św. Jana Pawła w Grajewie
    S. Moniuszko – Dziad i baba z I Śpiewnika domowego, sł. Józef Kraszewski, Kozak z XII Śpiewnika domowego, sł. Jan Czeczot, Kum i kuma z II Śpiewnika domowego, sł. Jan Czeczot w opracowaniu Romana Drozda na solistów, chóry jednorodne i orkiestrę kameralną, Koncert chórów regionu podlaskiego i warmińsko-mazurskiego Programu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska „Moniuszko inaczej śpiewany”, organizator: Narodowe Forum Muzyki, Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki im. Stanisława Moniuszki, miejsce: Sala Koncertowa Opery i Filharmonii Podlaskiej, ul. Podleśna 2, Białystok, soliści: Małgorzata Piotrowska – sopran, Emilia Sakowicz – alt, Andrzej Michałowski – tenor, Maciej Falkiewicz – bas, Orkiestra kameralna (2019) dyrygent – Anna Olszewska,
    W. A. Mozart – Missa brevis D-dur KV 194, wykonana w ramach koncertu dyplomowego studentów kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej w kościele pw. św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku, Iryna Haich – sopran, Paulina Oseńko – alt, Paweł Cichoński – tenor, Piotr Zawistowski – bas, Elżbieta Uss-Jońska – fortepian, opieka artystyczna Chóru: prof. dr hab. Bożenna Sawicka, dr hab. Anna Olszewska, prof. UMFC, mgr Magdalena Gładkowska (2020)
                Chór kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki w Białymstoku od 2000 roku regularnie uczestniczy w koncertach odbywających się w ramach Moniuszkowskiego Festiwalu Podlasia. Dotychczas przy współudziale solistów klasy wokalnej oraz orkiestry symfonicznej zaprezentował następujące kompozycje wokalno-instrumentalne Stanisława Moniuszki:

    Sonety Krymskie (wersja z fortepianem) (2000), dyrygent – mgr Agnieszka Duda-Bieniek
    Kantata Milda, dyrygent – dr hab. J.M. Zarzycki
    Operetki: Loteria, Pani Twardowska (2006), dyrygent – dr hab. J.M. Zarzycki
    opera Verbum nobile, koncert w ramach Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pn. Twórczość Stanisława Moniuszki jako dziedzictwo kultury polskiej i europejskiej,(2007) dyrygent – dr hab. J.M. Zarzycki
    opera Flis, wersja koncertowa (2008), wersja sceniczna w Teatrze Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku, przedstawienie w ramach koncertu dyplomowego pierwszych absolwentów klasy  śpiewu solowego (2009), dyrygent – Maja Metelska 
    Msza Des-dur (2009), dyrygent – mgr Anna Moniuszko
    Verbum Nobile, wersja koncertowa z towarzyszeniem fortepianu; Soliści i  Chór UMFC Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku, opieka art. dr hab. A. Moniuszko, dr E.B. Rafałko,  Aula Magna Pałacu Branickich (2014)
    Nowy Don Kiszot czyli Sto szaleństw wg libretta hr. Aleksandra Fredry, wersja sceniczna w Sali Koncertowej Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki im. Stanisława Moniuszki, ul. Podleśna 2, Białystok, (2019) dyrygent – Jacek Rogala oraz w Miejskim Ośrodku Kultury w Zambrowie (2019), dyrygent – Kazimierz Dąbrowski.

     

    W dorobku Chóru znajdują się prawykonania utworów a cappella pedagogów UMFC: M. Pokrzywińska – Cantate Domino, P. Buczyński – Oro suplex oraz kompozycji wokalno-instrumentalnych: Z. Popielski – Terra exsecrabilis – Ziemia Przeklęta (2005) poświęcony ofiarom Katynia, dyrygent – dr hab. J.M. Zarzycki, J. Kaniewski – Missa brevis (2008), dyrygent – dr Ewa Barbara Rafałko.
    Trwałym śladem działalności Chóru jest płyta CD Zaśpiewaj Jezuskowi zarejestrowanej w  2007 roku, która zawiera kolędy na chór, solistów i orkiestrę symfoniczną w opracowaniu dr Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko i Marcina Zielińskiego, dyrygent – dr hab. J.M. Zarzycki, przygotowanie chóru – prof. dr hab. Bożena Violetta Bielecka, dr Ewa Barbara Rafałko, mgr Marta Wróblewska.
    W 2008 roku zespół uczestniczył w VII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im. F. Nowowiejskiego w Barczewie, gdzie zdobył srebrny dyplom, dyrygent – dr Ewa Barbara Rafałko.
    Zespół brał udział w następujących cyklach koncertowych: „Wtorki muzyczne” na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, Podlaski Festiwal Nauki i Sztuki, Moniuszkowski Festiwal Podlasia, „Muzyka w Starym Kościele”, Dni Kultury Chrześcijańskiej, Spotkania Opłatkowe Środowiska Akademickiego, Gala finałowa Konkursu „Studencki Nobel” regionu województwa podlaskiego, „Środa w Akademii” (UMFC w Warszawie), Interpretacje muzyki chóralnej w UMFC, Uroczystej Inauguracji Roku Akademickiego w Kościele Św. Krzyża w Warszawie (transmisja w PR Program 1), koncerty charytatywne (Caritas Polska, Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna), koncerty kolędowe, ekumeniczne (parafie rzymskokatolickie i Cerkiew pw. Ducha Świętego w Białymstoku).
    Karolina Łapińska – inspektor chóru

     

  • Kwartet Camerata

    Włodzimierz Promiński – I skrzypce
    Andrzej Kordykiewicz – II skrzypce
    Piotr Reichert – altówka
    Rafał Kwiatkowski – wiolonczela

    KWARTET CAMERATA, to jeden z najwybitniejszych polskich zespołów kameralnych, który w czasie swojej wieloletniej działalności, od chwili powstania w kwietniu 1984 roku, zdobył uznanie międzynarodowej publiczności i krytyków.

    Występował w renomowanych salach koncertowych Europy, Ameryki i Azji m.in. w Alte Oper we Frankfurcie, Sali Recitalowej Tokyo Bunka Kaikan, Wielkiej Sali Akademii Sibeliusa w Helsinkach, Wielkiej Sali Królewskiego Konserwatorium w Brukseli, Sali Koncertowej De Doelen w Rotterdamie, Sali Koncertowej Radia Luksemburg, Sali Koncertowej Filharmonii Sofijskiej, Wielkiej Sali Konserwatorium w Bernie, Wielkiej Sali Uniwersytetu w Monachium, Sali Silvestre Revueltas del Centro Cultural Ollin Yoliztli w Meksyku, salach Teatru Ermitażu i Konserwatorium w Sankt Petersburgu, Sali Koncertowej Zakazanego Miasta w Pekinie oraz w Filharmonii Narodowej. Brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach m.in. w Ludwigsburger Schloßfestspiele, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym w Łańcucie, Kuhmo Chamber Music Festival, Festival de Wallonie, Festival van Flandern, Ost Belgien Festival, Plovdiv International Festival, Bodensee Festival, Warszawskiej Jesieni, Festiwalu Mozartowskim w Warszawie oraz Festival de Sintra.

    Jest laureatem kilku międzynarodowych konkursów muzycznych (Paryż – I nagroda; Tokyo –  III nagroda; Monachium – III nagroda; Portsmouth – specjalne wyróżnienie Yehudi Menuhina za wykonanie III Kwartetu Béli Bartóka). Kwartet Camerata nagrał 30 płyt CD dla takich wytwórni jak DUX, Koch International, Ricercar, Thorofon, Artrecords, PSCM Records. Były one wielokrotnie wyróżniane i nagradzane, m.in.: „Diapason d’Or” (magazyn „Diapason” nr 410/ 1994), „Sforzando” (miesięcznik „Crescendo” nr 14/1995) oraz „Pizzicato Supersonic Award” (magazyn „Pizzicato”, 2009). Płyta Kwartetu Camerata z muzyką Franza Schuberta, nagrana przez firmę DUX została ogłoszona przez miesięcznik płytowy „Studio” Płytą Roku 1995, a płyta firmy Ricercar, zawierająca kwartety Stanisława Moniuszki i Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego była nominowana do tej nagrody w 1997 roku. Zespół był wielokrotnie nominowany do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk” (za nagrania kwartetów Schuberta, Dvořáka, Smetany, Szymanowskiego), a w 1999 roku został jej laureatem w kategorii muzyki kameralnej za płytę „Cztery Pory Roku” Antonio Vivaldiego. W marcu 2004 roku członkowie zespołu odebrali z rąk Ministra Kultury odznaczenia „Zasłużony działacz kultury”, a w marcu 2009 roku brązowe medale „Zasłużony kulturze – Gloria Artis”. Kwartet Camerata zajmuje się również pracą pedagogiczną i prowadzi od 1992 roku zimowe kursy dla kwartetów smyczkowych w Gorlicach. W dowód uznania otrzymał w 2003 roku od władz Gorlic symboliczne klucze do bram miasta, a w 2005 roku doroczną nagrodę Starosty Gorlickiego „Mosty Starosty”. W 2003 roku zespół założył Polskie Towarzystwo Muzyki Kameralnej.

    fot. Krzysztof Kędracki

     

  • Muzyka w Starym Kościele

    „Muzyka w Starym Kościele” to cykl koncertów, który powstał z inicjatywy prof. Leszka Sokołowskiego.

    Koncerty kameralne pod nazwą „Muzyka w Starym Kościele” są skierowane do środowiska akademickiego i ogółu mieszkańców Białegostoku jako istotne uzupełnienie życia koncertowego miasta. Jest to cykl czterech niedzielnych spotkań odbywających się każdego roku na przełomie maja i czerwca, na których występują wybitni polscy i zagraniczni artyści między innymi: Orkiestra kameralna z Dortmundu, Kwartet Camerata i Royal Quartet, Elżbieta Pańko, Warszawski Kwintet Akordeonowy, Kwartet gitarowy Bolero, Orkiestra kameralna Sinfonia Academica, Aleksander Tansman Kwartet, pianistka Ludmila Kasjanenko, Chóry Akademickie Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu w Białymstoku.