Rector's wishes
19 12 2024
More >
11 12 2024
More >
6 12 2024
More >
4 12 2024
More >
4 12 2024
More >
28 11 2024
More >
21 XII 2023
Elżbieta Uss-Jońska (piano), Mariusz Mocarski (percussion), Urszula Nowakowska (harp), Chopin University Singers - Anna Moniuszko (conductor)
Boże Narodzenie jako jedno z najbardziej radosnych świąt w całym roku kościelnym od wieków łączyło wątki teologiczne i ludowe. Ich obecność w liturgii przez stulecia inspirowała kompozytorów, co zaowocowało ogromnym bogactwem przeznaczonej na to święto muzyki. Niniejszy album odwołuje się jednak nie tylko do tematu narodzin Zbawiciela, lecz także do czasu oczekiwania na to radosne wydarzenie. Zestawiono w nim muzykę adwentową i bożonarodzeniową, łącząc jednocześnie twórczość dwóch autorów – wybitnego dwudziestowiecznego kompozytora brytyjskiego i młodego, współczesnego twórcy polskiego.
Antyfony Krutula to siedem kalejdoskopowo różnych światów brzmieniowych, prowadzących słuchacza przez kolejne dni oczekiwania do wigilii Bożego Narodzenia. Kompozytor powierza narrację tekstową chórowi żeńskiemu, któremu towarzyszy fortepian. Te stałe dla całego cyklu elementy obsadowe wsparte są zmieniającym się w każdej części instrumentem perkusyjnym. Istotną cechą dzieła są wplecione w poszczególne antyfony melodie wybranych polskich pieśni adwentowych, cytowane wokalnie bądź instrumentalnie.
Pomysły kompozytorskie stosowane przez Brittena w A Ceremony of Carols dowodzą jego doskonałej znajomości specyfiki śpiewu chóralnego i ujawniają niezwykłą swobodę w posługiwaniu się tego typu obsadą. Kompozytor mistrzowsko buduje napięcie, operując kontrastami. To jedna z jego najpopularniejszych i najczęściej wykonywanych kompozycji. Głównym afektem dzieła, przenikającym je na wskroś, jest radość związana z Bożym Narodzeniem. Ale w dwunastoczęściowym cyklu nie brakuje też miejsce na zadumę, refleksję i kontemplację wątków związanych z tajemnicą Wcielenia.
Z noty programowej Piotra Zawistowskiego
19 12 2024
More >
16 12 2024
More >
13 12 2024
More >