2022 edition

  • 2022 Edition

  • Marek Bracha

    Wszechstronny pianista wykształcony w Warszawie i Londynie, koncertujący z repertuarem muzyki klasycznej i współczesnej w Europie, obu Amerykach i Azji. Solista, kameralista, laureat wielu konkursów, pedagog, interpretator muzyki na instrumentach historycznych, komentator wydarzeń muzycznych i kulturalnych, kurator polskiej muzyki i kultury za granicą, promotor narodowych wątków w nawiązaniu do sztuki międzynarodowej.

    Jego praca badawcza w ramach dysertacji doktorskiej koncentruje się wokół genezy fortepianowej stylizacji mazurka.

    Autor recitali komentowanych (lecture recitals), łączących muzykę ze słowem, wprowadzających pozamuzyczne konteksty utworów i historię ich powstawania. Co roku tworzy nowy program koncertowy - do wcześniejszych projektów o Balladach i Romansach (inspirowanych 200-leciem polskiego romantyzmu i opartych na gatunku ballady fortepianowej) czy Jewish Mazurkas poświęconych mazurkom autorstwa polskich kompozytorów o żydowskich korzeniach, w 2023 roku dołączył recital z utworami F. Chopina i jego ucznia, T. Tellefsena, obchodzącego w 2023 i 2024 odpowiednio 200. rocznicę urodzin i 150. rocznicę śmierci.

    W 2024 roku mocno zaangażował się w promocję wykonawstwa na fortepianach historycznych. Wspólnie z dr. Michałem Brulińskim zrealizował projekt „Tajemnice fortepianu Chopina” dla NIMiT, na który składały się prelekcje koncertowe w polskich filharmoniach. Razem z M. Brulińskim przeprowadził dwa cykle wykładów koncertowych: „Fortepian historyczny i fortepian współczesny: w poszukiwaniu autentyzmu i aury brzmieniowej” zrealizowany w mazowieckich ośrodkach oraz „Fortepian polski. Sztuka – nauka – rzemiosło” w Kaliszu.

    Komentator telewizyjny i radiowiec od wielu lat zapraszany do grona ekspertów komentujących m.in. przesłuchania Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina przez TVP Kultura, II Program Polskiego Radia oraz Polskie Radio Chopin, w którym prowadzi także cotygodniową autorską audycję Muzycy o Chopinie.

    Juror krajowych i zagranicznych konkursów muzycznych. W 2022 r przewodniczył jury konkursu Młody Muzyk Roku organizowanego przez MKiDN i transmitowanego przez TVP 1 i TVP Kultura. W lutym 2023 roku uczestniczył w pracach jurorskich przy Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Hanowerze.

    Współzałożyciel i kurator dorocznego festiwalu muzyki kameralnej WarszeMuzik. Do dokonań fonograficznych pianisty należą: solowa płyta z utworami F. Chopina (NIFC), nagrana ze skrzypaczką Agatą Szymczewską "Modern Soul” oraz dwie płyty z dziełami M. Wajnberga (WarszMuzik vol. 1 i 2)

    Wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i wicedyrektor w ZPSM nr 1 w Warszawie. Regularnie prowadzi warsztaty i masterclass w kraju i za granicą, m.in. w Japonii, Chinach, na Tajwanie, także na fortepianach historycznych.

    Kształcił się w Warszawie u Marzeny Jasińskiej i prof. Teresy Manasterskiej. Absolwent UMFC w Warszawie (2012) w klasie prof. Alicji Palety-Bugaj i prof. Joanny Ławrynowicz-Just. Ukończył również RCM w Londynie w klasie Kevina Kennera (2011) oraz w 2012 roku odbył studia podyplomowe u Vanessy Latarche i Geoffrey’a Goviera (fortepiany historyczne).

  • Łukasz Dyczko

    Polski saksofonista, którego celem jest zmiana postrzegania instrumentu poprzez nadanie mu unikalnego, klasycznego charakteru.
    Szeroką rozpoznawalność zdobył, zwyciężając Eurowizję dla Młodych Muzyków w Kolonii w 2016 roku, organizowaną przez niemiecką telewizję WDR oraz Europejską Unię Nadawców (EBU). Finał konkursu odbył się na placu przed Katedrą w Kolonii i był transmitowany w wielu krajach Europy. Był pierwszym w historii tego wydarzenia zwycięzcą-saksofonistą.

    Współpracował z wieloma uznanymi orkiestrami, takimi jak: WDR Sinfonieorchester Köln, Elbland Philharmonie Sachsen, Hungarian Radio Symphony Orchestra, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus oraz Orkiestra Filharmonii Szczecińskiej. W jego dorobku artystycznym znajdują się liczne transkrypcje, które są doceniane przez krytyków i instytucje muzyczne. Jego opracowanie "Concerto Notturno" Mikołaja Góreckiego zostało wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i regularnie pojawia się w programach koncertowych. Jest także aktywnym kameralistą – członkiem duetu z Aleksandrą Janusz oraz kwartetu saksofonowego Nemesis Saxophone Quartet.

    Ukończył studia z wyróżnieniem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Pawła Gusnara oraz w Conservatoire de Lyon pod kierunkiem Jeana-Denisa Michata. Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów, m.in. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego "Marco Fiorindo" w Turynie (2013), XI Międzynarodowego Festiwalu Saksofonowego w Przeworsku (2014), Europejskiego Forum Saksofonowego we Wrocławiu (2016) oraz XIII Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców (2020).
    Był wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz programu MKiDN „Młoda Polska”. W 2023 roku otrzymał stypendium Société Générale, którego owocem jest płyta "Echa Folkloru" nagrana wraz z kwartetem Nemesis Saxophone Quartet. Był nominowany do Paszportów „Polityki” (2016) w kategorii „Muzyka poważna” oraz do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej (2016) w kategorii „Debiut roku”. 

    Jego działalność naukowa skupia się na polskiej literaturze koncertowej na saksofon. W ramach pracy doktorskiej analizuje rozwój polskich koncertów saksofonowych w XX i XXI wieku, interpretując dzieła takich kompozytorów jak Wojciech Chałupka, Mikołaj Górecki i Stanisław Skrowaczewski.

  • Krzysztof Koszowski

    Jest zdobywcą głównych nagród w międzynarodowych konkursach, a także wielokrotnym stypendystą i laureatem programów MKiDN (w tym programów Młoda Polska oraz Stypendia twórcze). Występował w roli solisty i solisty-kameralisty z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Płocką Orkiestrą Symfoniczną im. W. Lutosławskiego, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Polską Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina, Sinfonią Varsovią i Orkiestrą Festiwalową Violon sur le Sable (Royan, Francja).

    Od 2022 roku jest związany z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie oprócz prowadzenia badań jako student Szkoły Doktorskiej, pracuje także jako wykładowca. Jego wieloletnie zainteresowanie saksofonem tenorowym znalazło odzwierciedlenie w powstającej pracy doktorskiej. Przedmiotem jego badań są międzygatunkowe możliwości brzmieniowe i wykonawcze tego instrumentu w oparciu o nowo powstającą literaturę artystyczną. W roku 2021 rozpoczął pracę w PSM nr 4 I st. im. K. Kurpińskiego w Warszawie, a od roku 2023 jest pedagogiem w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie. Od wielu lat współpracuje także z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, Sinfonią Varsovią oraz Filharmonią Narodową.

    Jako solista zadebiutował w 2021 roku swoim solowym albumem Folks w duecie z węgierskim pianistą i kompozytorem Andrásem Emsztem. Album został wyróżniony jedną z głównych nagród w konkursie Fundacji im. Wacława Felczaka. Na płycie znalazły się autorskie aranżacje muzyki polskiej i węgierskiej oraz ich własne kompozycje.

    Jako kameralista wraz ze swoim kwartetem The WHOOP Group aktywnie występuje w kraju i za granicą. Ich debiutancki krążek Crimes, zawierający jego autorskie aranżacje, został nominowany w 2018 roku do prestiżowej nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Odkrycie Roku. Z kolei w 2023 roku, album Warsaw Saxophone Orchestra - Debut (live), został wyróżniony nagrodą Fryderyk kategorii Album roku - muzyka orkiestrowa. Na tej płycie, oprócz jego udziału jako solista i kameralista, znalazła się także jego kompozycja.


  • Jan Machalski

    Reżyser dźwięku specjalizujący się w psychoakustyce oraz kompozycji mikrotonalnej muzyki elektronicznej. Absolwent PSM II st. im. J. Elsnera w klasie gitary klasycznej Janusza Raczyńskiego, realizacji dźwięku w Akademii Filmu i Telewizji oraz Wydziału Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Zwycięzca XV Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego UFM.
    W działalności artystycznej tworzy instalacje dźwiękowe i multimedialne kompozycje algorytmiczne, łącząc zainteresowania sound designem, strojami muzycznymi oraz proceduralnymi metodami generowania dźwięku i obrazu. Współpracował z Teatrem Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach. Realizował nagrania polskich wersji językowych produkcji Disney, Netflix, DreamWorks Pictures i Warner Bros.
    Obecnie prowadzi badania nad nowymi sposobami wykorzystania tonów kombinacyjnych w sztukach muzycznych, na podstawie których wykonana zostanie instalacja dźwiękowa, demonstrująca praktyczne zastosowanie wyników badań w kreacji artystycznej. Głównym celem projektu jest zbadanie powiązań między nieliniową naturą ludzkiego słuchu a percepcją harmonii muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu współbrzmień mikrotonalnych na intensyfikację określonych tonów kombinacyjnych.

    fot.Tomasz Tołłoczko

  • Julia Monkiewicz

    Absolwentka studiów licencjackich oraz studiów magisterskich Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, na wydziale instrumentalnym w klasie harfy dr hab. Zuzanny Elster, prof. UMFC, które ukończyła z wyróżnieniem. Od 2022 r. studentka Szkoły Doktorskiej UMFC. W swojej dysertacji podejmuje próbę zbadania i porównania wykonawstwa na historycznych i współczesnych harfach pedałowych, bazując na materiale nutowym ze zbiorów Biblioteki i Archiwum Muzeum-Zamku w Łańcucie. Od 2024 r. prowadzi zajęcia z kameralistyki w klasie harfy UMFC. W 2024 r. ukończyła studia psychologiczne, uzyskując tytuł zawodowy psychologa. Wielokrotnie koncertowała w Polsce i za granicą z wybitnymi orkiestrami oraz podejmowała liczne współprace muzyczne, z m.in.: Orkiestrą Polskiego Radia, Orkiestrą Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Filharmonią Warmińsko-Mazurską, Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Dolnośląską, Filharmonią Kaliską, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Santander Orchestra, Chopin University Modern Ensemble, Chain Ensemble, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Warsaw Impressione Orchestra. Aktywnie koncertuje jako solistka i kameralistka – jej występy uświetniły m. in. spotkanie władz rektorskich SGH z członkami Komitetu Organizacji Nauki i Zarządzania Polskiej Akademii Nauk, Inauguracje roku akademickiego UMFC 2021/2022 czy Inaugurację roku akademickiego SGH 2022/2023. Laureatka konkursów solowych i kameralnych, m.in. 1 miejsce w kategorii VI na X Międzynarodowym Konkursie Duetów z Harfą w Cieszynie, 1 miejsce w kategorii Ensemble na King’s Peak International Music Competition (USA), 2 miejsce i nagroda specjalna na Ogólnopolskim Internetowym Konkursie Harfowym, wyróżnienie na VII Międzynarodowym Konkursie Duetów z Harfą w Cieszynie. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich, kształcąc swoje zdolności u m.in.: Marii Graf (Niemcy), Alexandra Boldacheva (Szwajcaria), Veroniki Lamishenko (Ukraina), Teresy Zimmermann (Niemcy), Anastasii Razvalyaevy (Węgry), Susann McDonald (USA), Helgi Storck (Niemcy, Polska), Joanny Kozielskiej (Francja, Polska), Elżbiety Szmyt (USA, Polska). Od 2024 r. prowadzi również działalność edukacyjną w zakresie stresu i tremy.

  • Oktawia Pączkowska

    Kompozytorka i artystka dźwiękowa, urodzona w 1996 roku w Krakowie. Laureatka licznych konkursów, w tym: Konkursu Kompozytorskiego 10. Międzynarodowego Konkursu Duetów z Harfą (2024), Keiko Yoneda International Composers’ Competition (2021), Current Resonance Festival Call for Works (2021), Over the Rainbow. Compositions for Human Rights, 61. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, Call for Scores 2017 by Diaphonia Edizioni oraz finalistka trzech edycji Międzynarodowego Konkursu Muzyki Elektroakustycznej PRIX CIME (2019, 2021, 2023). Jej utwory były wykonywane zarówno w Polsce, jak i za granicą, m.in. na festiwalach: Setkávání Nové Hudby Plus w Brnie (Czechy, 2017), Tehran Contemporary Music Festival (Iran, 2018), New Music Days w Lucernie (Szwajcaria, 2018), New York City Electroacoustic Music Festival (USA, 2021), HELMCA Electroacoustic Music Days (Grecja, 2021), Lampi Di Rete Audiovisual Marathon (Włochy, 2022), Audio Art w Krakowie (2022), Warszawska Jesień (2023) oraz MUSICACOUSTICA-HANGZHOU (2023). Współpracowała z zespołami takimi jak Hard Rain Ensemble, XelmYa+, Figmentum Ensemble oraz Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble.

    Swój warsztat doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Helmuta Lachenmanna, Wena Deqinga i Ivo Medeka. Uczestniczyła w rezydencji artystycznej composer.pl (2021), programie JACK Studio dla młodych artystów (2023), oraz w międzynarodowej wymianie One Beat Virtual #5 (2024). Laureatka Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2020), Stypendium Twórczego Miasta Krakowa (2023) oraz Stypendium Młoda Polska (2024). Ukończyła studia magisterskie w klasie prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. W 2018 roku, w ramach programu Swiss-European Mobility Programme, kształciła u prof. Bettiny Skrzypczak w Hochschule Luzern w Szwajcarii (2018). Obecnie jest doktorantką na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Do obszaru jej badań należy zagadnienie immersji w dziele muzycznym, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości multimedialnej i elektroakustycznej.

    fot. Jan Ingarden

  • Paweł Popko

    Pianista. Doktorant na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie współpracuje z prof. Robertem Morawskim. Wcześniej ukończył wspomnianą uczelnię w specjalności kameralistyka fortepianowa pod kierunkiem prof. Krystyny Borucińskiej oraz Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Ewy Pobłockiej.

    Zakres tematyczny przyszłej pracy doktorskiej obejmuje poszukiwania nowych wartości interpretacyjnych muzyki współczesnej na przykładzie wybranych utworów kameralnych na fortepian, klarnet i wiolonczelę polskich kompozytorów.

    Paweł Popko prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solista i kameralista. Występował w najważniejszych salach koncertowych w Polsce, między innymi w Operze i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Gorzowskiej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia. Można go było także usłyszeć w Czechach, Holandii, Szwecji, Finlandii, Estonii, Hiszpanii, Portugalii i we Włoszech. Pianista współpracował z takimi dyrygentami jak Kazimierz Dąbrowski, Jakub Chrenowicz, Krzysztof Sobczuk.

    Pianista jest szczególnie zafascynowany muzyką współczesną. Prawykonywał utwory polskich kompozytorów młodego pokolenia, między innymi Żanety Rydzewskej, Leny Michajłów, Magdaleny Białeckiej i Wojciecha Chałupki. W 2020 roku Paweł Popko wraz Chopin University Modern Ensemble, nagrali debiutancką płytę z utworami kompozytorów muzyki nowej. Płyta ukazała się nakładem Chopin University Press i była nominowana do nagrody Fryderyk 2021.

    Paweł Popko jest laureatem wielu nagród na międzynarodowych konkursach, m. in.: I nagrody na Międzynarodowym Forum Muzycznym w Mäntta w Finlandii, III nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. A. Rubinsteina w Sankt Petersburgu.

    Sukcesy osiągnął również grając w zespołach kameralnych. Od 2018 roku współtworzy z Marią Leszczyńską-Thieu (wiolonczela) i Piotrem Thieu-Quangiem (klarnet) Warsaw Trio. W 2023 roku zespół zadebiutował w Sali Lustrzanej Concertgebouw w Amsterdamie oraz Sali Kameralnej NOSPR w Katowicach. Podczas II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie wraz z Piotrem Thieu-Quangiem otrzymali wyróżnienie i dwie nagrody specjalne - za najlepsze wykonanie utworu napisanego po 1945 roku oraz nagrodę w postaci rocznej opieki medialnej (POLMIC). Muzycy otrzymali także nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego na XXI Międzynarodowym Konkursie Kameralnym im. K. Bacewicza w Łodzi, II nagrodę oraz nagrodę specjalną podczas II Ogólnopolskiego Konkursu Duetów z Fortepianem w Gdańsku, a także główną nagrodę na IX Międzynarodowym Turnieju Kameralnym w Bydgoszczy w postaci nagrania promocyjnej płyty zespołu.

    Osiągnięcia naukowe:

    - XI Ogólnopolska Konferencja Doktorantów Uczelni Muzycznych w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, prezentacja referatu Muzyka współczesna a muzyka poprzednich epok - refleksje wykonawcze, 16-18.12.2022

    - Międzynarodowa Konferencja „Liedforum” UMFC Tytuł wystąpienia: Wszechstronność pianisty w wykonawstwie pieśni współczesnych, 20-21.11.2023

    - III Międzynarodowa Konferencja Naukowa o sztuce pianisty-kameralisty, Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki we Lwowie Tytuł wystąpienia: Mniej znane utwory polskich kompozytorów na fortepian, klarnet i wiolonczelę. Perspektywy wykonawcze, 25.05.2024

    - Publikacja artykułu Wyzwania wykonawcze muzyki współczesnej – refleksje z perspektywy pianisty, w „Muzyka w Kontekście Pedagogicznym, Społecznym i Kulturowym” (2024, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego) https://journals.ur.edu.pl/muzyka/article/view/9796/8692

    fot. Łukasz Dyczko

  • Bartłomiej Sutt

    Urodził się w 1998 r. w Gdańsku. Swoją podróż przez świat muzyki rozpoczął w wieku 7 lat i jego największą pasją są instrumenty perkusyjne. W roku 2020 ukończył The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze z najwyższą notą z dyplomu licencjackiego. 3 rok studiów spędził we Francji ucząc się u jednego z najwybitniejszego perkusisty naszych czasów prof. Emmanuela Sejourne w Haute Ecole des Arts du Rhin w Strasbourgu. W październiku 2020 rozpoczął studia magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, które ukończył z oceną celującą. Tam też pozostał aby w październiku 2022 rozpocząć studia i badania doktorskie.

    Mimo młodego wieku osiągnął poważne sukcesy artystyczne zdobywając laury na cenionych konkursach i występując u boku znakomitych artystów. Od 2017 do 2019 roku Bartłomiej otrzymywał prestiżowe Stypendium Kulturalnego Prezydenta Miasta Gdańsk im. Gabriela Daniela Fahrenheita dla najzdolniejszych Gdańskich studentów uczących się za granicą. W 2016r. został stypendystą programu Młoda Polska Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego a w 2015 i 2017r. uzyskał stypendium artystyczne Młody Gdańszczanin, w roku 2020 został nominowany do Nagrody Miasta Gdańsk dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury. Od maja 2024 Bartłomiej jest artystą Francuskiej firmy instrumentów perkusyjnych Bergerault Percussion.

    Bartłomiej Sutt jest artystą specjalizującym się w muzyce współczesnej. Od wielu lat występuje na koncertach i festiwalach zarówno w roli solisty jak i kameralisty. Liczne nagrody na międzynarodowych konkursach takich jak: Grand prix na Pierwszym Międzynarodowym Konkursie Perkusyjnym w Odessie, I miejsce na X Międzynarodowym Konkursie Duetów z Harfą, I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wibrafonowym pod patronatem UNESCO i Percussive Arts Society w Montesilvano we Włoszech, oraz wiele lat aktywnej pracy w świecie artystycznym pozwoliło Bartłomiejowi występować na uznanych festiwalach muzyki współczesnej i nie tylko takich jak:

    LXVII, LXVI, LXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

    XXXVIII, XXXV Festiwal Warszawskie Spotkania Muzyczne

    XI, VII, III Festiwal Muzyki Współczesnej NOWA MUZYKA

    X Festiwal Muzyki Współczenej NEO ARTE Syntezator Sztuki

    Festiwal Muzyki Współczesnej w Kopenhadze PULSAR

    VII Festival Internacional de Ensamble do Percussion Costa Rica

    W ramach doktoratu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina Bartłomiej Sutt zajmuję się połączeniem perkusji i elektroniki. Bada w jaki nowatorski sposób można połączyć ze sobą te dwa media przekazu oraz jak oddziaływują one na odbiorcę. W swoich projektach wykorzystuje zdobycze technologiczne takie jak AI i algorytmu kwantowe.