5th National Cello and Double Bass Tournament
Lista nagrodzonych wiolonczelistów i kontrbasistów na V Ogólnopolskiem Turnieju Wiolonczeli i Kontrabasu, którego finał odbył się 10 lutego 2024 r.
Wiolonczele:
Grand Prix: Puchar JM Rektora UMFC i 6500pln – Antoni Wrona;
I nagroda: 4000pln – Szymon Szopa;
II nagroda: 2500pln – Artur Mycroft;
III nagroda: 1500pln – Konstancja Śmietańska oraz za wyróżniającą realizację basso continuo (500pln);
Wyróżnienie: 500pln – Sebastian Kozub;
Pozostałe nagrody w wysokości 500pln otrzymują:
Cecilia García Martí – za wyróżniająca grę w stylistyce barokowej;
Dominik Gawarkiewicz – za wybitną indywidualność artystyczną;
Monika Jarosz – za wyróżniające wykonanie Sonaty F. Poulenca;
Asia Kacymirow – za wyróżniające wykonanie Largo z Sonaty F. Chopina;
Maria Kosacka – za wyróżniające wykonanie Sonaty F. Chopina;
Jagna Słocińska – nagroda JM Rektora UMFC (w wysokości 1000pln) za wyróżniające wykonanie Grave W. Lutosławskiego oraz wyróżniające wykonanie fragmentów z Suity J.S. Bacha;
Dominika Bojanowska – za wyróżniające wykonanie utworu E. Knapika;
Stanisław Giłka – za wyróżniające wykonanie Sonaty L. Boccheriniego;
Andrzej Powała - za wyróżniającą realizację basso continuo.
Kontrabasy:
Grand Prix: Puchar JM Rektora UMFC i 6500pln – Michał Wermiński;
I nagroda: 4000pln – Artur Łukasik oraz za wyróżniające wykonanie fragmentu Suity J.S. Bacha (500pln);
II nagroda: 2500pln – Witold Adamkiewicz;
III nagroda: nie przyznano;
Wyróżnienie: 500pln – Hubert Róg oraz dyplom dla najmłodszego uczestnika Turnieju;
Wyróżnienie: 500pln – Jacek Burzyk;
Pozostałe nagrody w wysokości 500pln otrzymują:
Aleksandra Jazgarska – za wyróżniające wykonanie Miniatury w II etapie;
Jakub Kaczmarczyk – nagroda JM Rektora UMFC (w wysokości 1000pln) za wyróżniające wykonanie „Muzyki w czterech częściach” Aleksandra Lasonia;
Adam Kadłubiec – za wyróżniające wykonanie utworu wirtuozowskiego;
Maksym Pistelok – za wyróżniające wykonanie Sonaty w II etapie;
Joanna Zabłocka - nagroda JM Rektora UMFC (w wysokości 1000pln) za wyróżniające wykonanie „Muzyki w czterech częściach” Aleksandra Lasonia;
Bernadeta Łachut - za wybitną indywidualność artystyczną.
-
WYMAGANIA REPERTUAROWE
Wymagania repertuarowe:
WIOLONCZELIŚCI
I etap
- Luigi Boccherini – jedna z 32 Sonat na wiolonczelę i basso continuo
- Witold Lutosławski – Grave na wiolonczelę i fortepian
- Fryderyk Chopin – Largo z Sonaty g-moll, op. 65 na fortepian i wiolonczelę
- Johann Sebastian Bach – Allemande i Courante spośród jednej z 6 suit na wiolonczelę solo (bez powtórek)
Czas trwania I etapu – ok. 20 minut.II etap
- Witold Lutosławski – Wariacja Sacherowska na wiolonczelę solo
- Utwór na wiolonczelę solo o czasie trwania między 5 a 10 minut
- Jedna sonata kameralna do wyboru autorstwa następujących kompozytorów: Ludwig van Beethoven, Jerzy Bauer, Johannes Brahms, Benjamin Britten, Fryderyk Chopin, Claude Debussy, César Franck, Francis Poulenc, Franz Schubert, Richard Strauss lub inne sonaty kameralne za wyjątkiem utworów kompozytorów rosyjskich i radzieckich.
Czas trwania II etapu – ok. 45 minut.III etap
- Antonin Dvořák – I część Koncertu wiolonczelowego h-moll, op. 104 (z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana pod dyrekcją Adam Klocka)
Czas trwania II etapu – ok. 15 minut.Opracowanie programu – prof. dr hab. Tomasz Strahl
KONTRABASIŚCI
I etap
- Johann Sebastian Bach – Suity wiolonczelowe nr 1 do 5 (opr. Tadeusz Pelczar, wyd. PWM), dowolna część do wyboru uczestnika, wykonana z pamięci, czas trwania ok. 4 minut.
- Utwór obowiązkowy: Aleksander Lasoń – Muzyka w czterech częściach (wyd. PWM, Kraków 1980), utwór można wykonać z nut lub z pamięci, czas trwania – ok. 11 minut.
Czas trwania I etapu – ok.15 minut.II etap
- Jedna z poniższych sonat z towarzyszeniem fortepianu lub solo, wykonana z nut lub z pamięci:Adolf Mišek – Sonata nr 1 A-dur, op.5
Adolf Mišek – Sonata nr 2 e-moll, op.6
Frank Proto – Sonata 1963
Paul Hindemith – Sonata 1949
Johann Mathias Sperger – Sonata D-dur (T40)
Johann Mathias Sperger – Sonata h-moll (T 36)
František Hertl – Sonata na kontrabas i fortepian
Mieczysław Weinberg – Sonata na kontrabas solo, op.108
Franz Schubert – Sonata a-moll „Arpeggione” D 821 (dowolne opracowanie)- Utwór dowolny, o charakterze wirtuozowskim, wykonany z pamięci, do wyboru:
Reinhold Glière – Tarantella
Niccolo Paganini – Introdukcja i temat z wariacjami na tematy z opery G. Rossiniego „Mosé in Egitto” (dowolne opracowanie)
Giovanni Bottesini – Tarantella
Giovanni Bottesini – Karnawał wenecki
Giovanni Bottesini – Fantazja „La Sonnambula”
Giovanni Bottesini – Fantazja „Lucia di Lammermoor”
Giovanni Bottesini – Introdukcja i gawot
Giovanni Bottesini – Temat z Wariacjami „Nel cor piu non mi sento” na temat z opery G. Paisiello „La Morinara”
Giovanni Bottesini – Grande allegro di concerto „Alla Mendelssohn”- Miniatura, wykonana z pamięci, do wyboru:
Serge Koussevitzky – Andante
Serge Koussevitzky – Walc-miniatura
Serge Koussevitzky – Chansone Triste
Serge Koussevitzky – Humoreska
Tomasz Prawdzik – Andante
Tomasz Prawdzik – Cantabile
Tomasz Prawdzik – Canzona
Tomasz Prawdzik – Nokturn
Giovanni Bottesini – Elegia nr 1
Giovanni Bottesini – Elegia nr 2
Giovanni Bottesini – Elegia nr 3
Adolf Mišek – Legenda
Stefan Bolesław Poradowski – Romans
Lajos Montag – Extrême
Czas trwania II etapu – ok.35 minut.III etap
- Serge Koussevitzky – Koncert na kontrabas i orkiestrę fis-moll op.3, I i II część (z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana pod dyrekcją Adam Klocka)
Czas trwania III etapu – ok.12 minut.Opracowanie programu – dr hab. Adam Bogacki, prof. UMFC
Wybrany przez uczestnika repertuar może być wykonany z nut, lub z pamięci.
-
Jury
Przewodniczący - prof. dr hab. Tomasz Strahl (UMFC Warszawa)
Jurorzy – wiolonczeliści
prof. dr. hab. Andrzej Bauer (UMFC Warszawa/AM Bydgoszcz)
prof. dr hab. Marcin Zdunik (UMFC Warszawa/AM Gdańsk)
dr hab. Piotr Hausenplas, prof. UMFC (UMFC Warszawa)
dr hab. Adam Klocek, prof. UMFC (UMFC Warszawa/AM Kraków)
dr hab. Tomasz Lisiecki, prof. AMP (AM Poznań)
prof. Michał Dmochowski (Wyższa Szkoła Muzyczna im. Królowej Zofii w Madrycie)Jurorzy – kontrabasiści
prof. dr hab. Piotr Czerwiński (AM Poznań)
dr hab. Adam Bogacki, prof. UMFC (UMFC Warszawa)
dr hab. Jan Kotula, prof. AM (AM Katowice)
dr Donat Zamiara, ad. (UMFC Warszawa/AM Poznań)
-
III etap Turnieju
Decyzja Jury, której przewodniczy prof. Tomasz Strahl do III etapu zostali zakwalifikowani następujący uczestnicy:
Wiolonczela:
Antek Wrona
Szymon Szopa
Artur Mycroft
Sebastian Kozub
Konstancja ŚmietańskaW uznaniu bardzo wysokiego poziomu wykonawczego, pozostałe osoby zostały uhonorowane przez Jury następującymi wyróżnieniami:
Cecilia García Martí – za wyróżniająca grę w stylistyce barokowej
Dominik Gawarkiewicz – za wybitną indywidualność artystyczną
Monika Jarosz – za wyróżniające wykonanie Sonaty F. Poulenca
Asia Kacymirow – za wyróżniające wykonanie Largo z Sonaty F. Chopina
Maria Kosacka – za wyróżniające wykonanie Sonaty F. Chopina
Jagna Słocińska – nagroda JM Rektora UMFC za wyróżniające wykonanie Grave W. Lutosławskiego oraz wykonanie fragmentów z Suity wiolonczelowej J.S. Bacha
Konstancja Śmietańska– za wyróżniającą realizację basso continuo
Dominika Bojanowska – za wyróżniające wykonanie utworu E. Knapika
Stanisław Giłka – za wyróżniające wykonanie Sonaty L. BoccheriniegoWszystkim serdecznie gratulujemy i zapraszamy na przesłuchania III etapu, które będą miały miejsce w sobotę, 10.02.24, od godziny 15.00, w Auli Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina. Następnie, ok. 19.30 Jury ogłosi wyniki i uroczyście wręczy wszystkie nagrody i wyróżnienia. Do zobaczenia!!!
Kontrabas:
Jacek Burzyk
Artur Łukasik
Hubert Róg
Michał Wermiński
Witold AdamkiewiczJury, któremu przewodniczy prof. Tomasz Strahl podjęło decyzję, aby uhonorować także tych z Was, którzy nie zakwalifikowali się do finału. Zatem wyróżnienia otrzymują:
Aleksandra Jazgarska - za wyróżniające wykonanie Miniatury w II etapie
Jakub Kaczmarczyk - za wyróżniające wykonanie "Muzyki w czterech częściach" A. Lasonia
Adam Kadłubiec - za wyróżniające wykonanie utworu wirtuozowskiego
Artur Łukasik - za wyróżniające wykonanie fragmentu Suity J.S. Bacha
Maksym Pistelok - za wyróżniające wykonanie Sonaty w II etapie
Hubert Róg - dyplom dla najmłodszego uczestnika
Joanna Zabłocka - za wyróżniające wykonanie "Muzyki w czterech częściach" A. Lasonia
Bernadeta Łachut - za wybitną indywidualność artystycznąSzczegóły turnieju można śledzić na Facebooku Turnieju w zakładce dyskusja! Zapraszamy!
Turniej dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Edukacja artystyczna”.